Hoe presenteer je jouw aanbod op je website?

Wat leer je in deze video?

Dat de manier waarop jij jouw aanbod presenteert op je website bepaalt of klanten het kopen en hoeveel geld ze uitgeven.

Er zijn heel wat manieren om je aanbod te presenteren op je website, maar in deze video lichten we er 3 uit en bekijken we wat in jouw geval de beste optie kan zijn. Kwestie dat je het aantal kliks op de 'koopknop' een stevige boost geeft.

  • Een product of dienst is 1 concept en bestaat dus uit 1 formule.
  • Een product of dienst bestaat uit 2 formules.
  • Een product of dienst bestaat uit 3 formules.

1 formule

Soms is het gewoon eenvoudig en duidelijk wat je verkoopt. Dan hoef je het niet onnodig moeilijk of ingewikkeld te maken en hou je een product of dienst best als 1 concept. Een e-book is hier een perfect voorbeeld van. De klant heeft de keuze: 'ja of nee?'. Dat is duidelijk, maar houdt ook een risico in. De kans op een 'nee' is namelijk vrij hoog.


Deze optie kies je bij:

  • Een aanbod dat eenvoudig is.
  • Een aanbod dat duidelijk en wel omlijnd is.
  • Een aanbod dat goedkoop is.

2 formules

Deze optie werkt heel goed bij goedkope producten, maar kan ook voor middle priced producten ingezet worden. Belangrijk is dat je de price gap tussen beide prijzen goed bewaakt. Die mag niet te groot zijn. Zo wordt het een no brainer om het duurste van de 2 formules te kopen en heb jij als ondernemer dus heel wat meerverkoop als je deze optie inzet. 

Extra voordeel, je zet je klant voor de 'ja/ja/nee-keuze' wat een hogere kans op een 'ja' oplevert.

3 formules

Dit is wat we noemen 'het Goudlokjeprincipe'. Hierover vertelde ik al eerder in deze video.

Het is de optie waarbij je van één bepaald product of één bepaalde dienst 3 versies of formules maakt. Zo verhoog je de kans op een 'ja' nog meer, omdat de klant nu voor een 'ja/ja/ja/nee-keuze' staat. Je verkoopt dus een low end versie van je aanbod, een middle end versie en een high end versie. Hierbij hoeven de verschillende prijzen niet per se dicht bij elkaar te liggen. Dit is een ideale manier om een duurder, high level aanbod op je website te verkopen, maar werkt zeker ook bij middle priced producten of diensten.


De high end formule kan hier ook perfect als afleidingsmanoeuvre worden ingezet om de prijs van het middle end gegeven in perspectief te zetten, waardoor het aantrekkelijker wordt voor de koper.

Visuele hiërarchie

De lay-out van de manier waarop je je aanbod presenteert kan klanten dat extra duwtje geven om op de koopknop van de formule te klikken die jij het liefst wil verkopen.

  • Bij een duurder product kan je de prijs beter in dalende vorm presenteren dan in oplopende vorm. Wie eerst de duurste optie ziet, vindt de prijs van de middelste of goedkoopste optie beter meevallen dan wanneer die eerst de goedkoopste optie ziet.
  • Gebruik kaders en contrasterende kleuren om die formule die jij het liefst wil verkopen letterlijk in de verf te zetten. 
  • Plaats een sticker bij jouw favoriete formule ('best verkopend', 'eerste keus', 'meest populair').

Disclaimer


Deze manier van nudging (aka het gedrag van jouw potentiële klanten subtiel sturen zodat ze makkelijker jouw aanbod gaan kopen) zal weinig impact hebben op je verkoop als het verhaal dat jij met jouw bedrijf vertelt, het concept dat je verkoopt en de manier waarop je potentiële klanten aantrekt niet kloppen. 

There will be no way to nudge yourself out of that.

Loop jij hierop vast? Let's talk.


Het volledige verhaal met voorbeelden hoor je in de video.



>