Het Goudlokjeprincipe

Wat leer je in deze video?

Dat het Goudlokjeprincipe jouw potentiële klanten gidst om jouw aanbod makkelijker en sneller te kopen.

Mensen vinden het ongelooflijk moeilijk om beslissingen te nemen.

De auteurs van 'the JOLT-effect' ontdekten met hun studie dat een overload aan opties, informatie en/of verwachtingen ervoor zorgen dat in 40% tot 60% van de mogelijke aankoopsituaties de aankoop toch niet doorgaat door de angst om een verkeerde beslissing te nemen.

Daarom nemen marketeers maar al te graag een voorbeeld aan Goudlokje die nadat ze terecht was gekomen in het huis van de 3 beren, 3 bordjes pap zag staan. Eentje was veel te warm, de andere pap was veel te koud, maar de derde pap was precies goed. Door die 3 opties kon Goudlokje beslissen welke pap voor haar het beste is.


Vereenvoudig de beslissing van je mogelijke klanten om je aanbod te kopen dus door je aanbod vorm te geven in:

  • Een low end versie
  • een middle end versie
  • een high end versie

Dit maakt het nemen van beslissingen een pak makkelijker voor je klanten dan wanneer er een heel keuzemenu wordt aangeboden.

De 3 opties brengen een klant in een 'ja of ja of ja of nee' - overweging, wat veel meer kans geeft op een 'ja!' terwijl ze met maar één optie de  'ja of nee' - moeten overwegen en de kans op een 'nee' dus significant hoger ligt.

Precies zoals bedrijven als Netflix het aanpakken dus met hun verschillende abonnementsformules. 

Disclaimer


Deze manier van nudging (aka het gedrag van jouw potentiële klanten subtiel sturen zodat ze makkelijker jouw aanbod gaan kopen) zal weinig impact hebben op je verkoop als het verhaal dat jij met jouw bedrijf vertelt, het concept dat je verkoopt en de manier waarop je potentiële klanten aantrekt niet kloppen. 

There will be no way to nudge yourself out of that.

Loop jij hierop vast? Let's talk.


Het volledige verhaal van het Goudlokjeprincipe hoor je in de video.




>