Hoe doen die dat?
In deze 3 video's gaan we even op bezoek bij 3 ondernemers met een sterrenstatus. We vertoeven een aantal minuten op hun homepagina om te kijken hoe zij hun verhaal en identiteit neerzetten en wat ze doen om ons idee over hen te beïnvloeden en ons te sturen in een bepaalde richting.
Hoe doet Marie dat?
Marie Forléo staat ervoor gekend een schrijftalent te zijn en goed te zijn in haar messaging. Dat is ook te zien aan haar homepagina. Ze past een aantal interessante nudges toe, waardoor:
- Je aandacht naar welgekozen plekken getrokken wordt.
- Ze haar autoriteit uitspeelt.
Hoe doet Brené dat?
Brené Brown staat voor professionaliteit, een vat vol kennis met een stevige dosis down to earthness. Die nuchterheid zie je op de homepagina. Al is de foto die je als binnenkomer te zien krijgt qua kleurkeuze een stijlbreuk met de rest van de pagina.
Hoewel Brené Brown haar autoriteit in de verf zet, doet ze dat minder uitgesproken dan Marie Forléo of Tony Robbins.
Als het op doorklikken aankomt, wordt je niet in een bepaalde richting geleid.
Hoe doet Tony dat?
You love him or you hate him, maar je moet het hem toegeven: Tony Robbins slaagt er met weinig woorden in om je te tonen waar hij voor staat en wat zijn vibe is.
De nudges vliegen je oM de oren:
- Social Proof
- Autoriteit
- Makkelijk starten
- ...
Wil je weten waar jij nog kan optimaliseren in het verhaal dat je brengt op je webiste en de richting die je de bezoekers daar uitstuurt (lees: de richting je aanbod)? Laten we dat eens samen bekijken.
Pssst, dit is 100% gratis.
Mensen vinden het ongelooflijk moeilijk om beslissingen te nemen.
De auteurs van 'the JOLT-effect' ontdekten met hun studie dat een overload aan opties, informatie en/of verwachtingen ervoor zorgen dat in 40% tot 60% van de mogelijke aankoopsituaties de aankoop toch niet doorgaat door de angst om een verkeerde beslissing te nemen.
Daarom nemen marketeers maar al te graag een voorbeeld aan Goudlokje die nadat ze terecht was gekomen in het huis van de 3 beren, 3 bordjes pap zag staan. Eentje was veel te warm, de andere pap was veel te koud, maar de derde pap was precies goed. Door die 3 opties kon Goudlokje beslissen welke pap voor haar het beste is.
Vereenvoudig de beslissing van je mogelijke klanten om je aanbod te kopen dus door je aanbod vorm te geven in:
Dit maakt het nemen van beslissingen een pak makkelijker voor je klanten dan wanneer er een heel keuzemenu wordt aangeboden.
De 3 opties brengen een klant in een 'ja of ja of ja of nee' - overweging, wat veel meer kans geeft op een 'ja!' terwijl ze met maar één optie de 'ja of nee' - moeten overwegen en de kans op een 'nee' dus significant hoger ligt.
Precies zoals bedrijven als Netflix het aanpakken dus met hun verschillende abonnementsformules.
Disclaimer
Deze manier van nudging (aka het gedrag van jouw potentiële klanten subtiel sturen zodat ze makkelijker jouw aanbod gaan kopen) zal weinig impact hebben op je verkoop als het verhaal dat jij met jouw bedrijf vertelt, het concept dat je verkoopt en de manier waarop je potentiële klanten aantrekt niet kloppen.
There will be no way to nudge yourself out of that.
Loop jij hierop vast? Let's talk.
Het volledige verhaal van het Goudlokjeprincipe hoor je in de video.