"Ik heb het allemaal al eens verteld, moet ik dat nu nog eens doen?!"
Denk je dat soms ook?
Dan ben je niet alleen. Ik krijg die vraag heel vaak.
Ook tijdens de laatste workshop die ik gaf plopte hij weer op bij enkele aanwezige solo-ondernemers.
I feel you, want wat kan je op den duur nog gaan vertellen...
Je hebt over alles wel al eens een nieuwsbrief, blogartikel of post geschreven.
De inspiratie raakt soms op.
En laat nu net het gebrek aan inspiratie en efficiëntie de inspiratie zijn voor dit blogartikel.
Je verhaal helder hebben, is één ding. Het op een efficiënte en doelgerichte manier met de wereld delen is een ander paar mouwen.
Ik geef je later in dit artikel 3 tips die je daarbij helpen. Heb je dus niet veel tijd? Scroll dan even wat verder naar beneden.
De verhalen die je deelt, schieten alle kanten op
Over niet efficiënt en doelgericht gesproken: de meeste solo-ondernemers die ik spreek, zien het actief zijn op social media en het rondsturen van nieuwsbrieven als een must om toch maar aandacht te trekken.
Om zo hopelijk op termijn (bij voorkeur korte termijn) wat klanten binnen te halen.
Dus schrijven en spreken ze over alles wat maar in hen opkomt: elk weetje, elke anekdote, uiteenzettingen van hun aanbod,...
The whole shebang.
Vandaag vertellen ze over dit, morgen over dat en overmorgen over nog iets anders.
Want hé, hoe meer je deelt, hoe meer kans dat iemand zich aangesproken voelt en klant wordt toch?
Not quite.
Het is een beetje als op de markt staan met telkens een nieuw product.
Stel, het is zondagochtend 9 uur en ik loop op de markt.
Die kans is behoorlijk klein #geenochtendmens, maar laten we het nu even hypothetisch houden.
Daar sta jij met jouw fruitkraam. Je buldert hoe lekker zoet de aardbeien zijn en dat je asperges vers van het veld aan een scherpe prijs in de aanbieding hebt.
Ik denk: "Hmm interessant, maar fruit kocht ik gisteren al in de supermarkt en asperges heb ik deze week niet op het weekmenu staan."
Ik kan het trouwens alleen maar aanraden zo'n weekmenu.
Ik loop je kraam dus voorbij, maar hou het in gedachten voor de volgende week.
De volgende zondag om 9 uur loop ik opnieuw op de markt.
Oké, 2 zondagen op rij zo vroeg uit de veren? Die kans is wel heel klein, maar het was hypothetisch, he.
Ik kocht de dag voordien speciaal geen fruit in de supermarkt om bij jou van die lekkere zoete aardbeien te komen kopen én asperges staan de komende week wél op het menu.
Ik zoek en zoek, maar ik vind je fruitkraam niet.
Jou zie ik wel, maar het duurt even voor ik doorheb dat jij 'die van het fruitkraam van vorige week bent'. Je hebt nu namelijk een ander kraam: Je verkoopt vlees.
Ik eet geen vlees, dus in wat je verkoopt heb ik totaal geen interesse. Geen aardbeien bij de yoghurt deze week dan maar en die asperges waar ik naar verlangde, zullen een verlangen blijven.
Volgende week beter?

Derde poging, volledig fictief nu: De volgende week loop ik op zondagochtend nog maar eens op de markt. Ik deed m'n boodschappen de dag voordien ook weer in de supermarkt en kocht daar voor de zekerheid toch al maar wat fruit.
Toch hoop ik enkele bakjes dieprode blinkende aardbeien te kunnen scoren op de markt. Ik kan ze al bijna proeven en volg mijn neus op zoek naar de zoete geur van het fruitkraam, kijk in de mandjes van andere mensen of ze aardbeien gekocht hebben om zo te lokaliseren waar jij met je kraam zou staan, maar ik vind je niet.
Helaas...
Plots hoor ik een stem boven het geroezemoes bulderen. Een stem die me bekend voorkomt.
Is dat niet?
Ik volg het geluid en kom bij een kraam met nicer dicers terecht.
Zo'n mega handig ding om fruit en groenten in no time in de juiste vorm te snijden. Allé, 't is van horen zeggen, want ik heb het zelf niet.
Er wordt een demonstratie gegeven.
Ik drum wat langs de kijklustigen en daar zie ik jou staan.
Geen vlees deze keer, geen fruit, maar een handige tool die iedere keukenprinses in huis zou moeten hebben.
Aangezien ik mezelf totaal niet als een keukenprinses bestempel (dat zal wie me kent beamen), lijkt het dus niet iets te zijn wat ik nodig heb.
Ik geef het op en koop mijn aardbeien in het vervolg elders.
Goodbye, zwaai zwaai.
Net nu jij beslist had om volgende week opnieuw met je fruitkraam op de markt te staan.
Als jij de ene keer dit verkondigt, de andere keer dat en nog een andere keer weer iets anders, begrijpen mensen er niets meer van en off they go.
En dat terwijl het je bakken tijd en energie kost.
Als je tot de categorie van solo-ondernemers behoort die zichtbaarheid als een 'no matter what must do' zien, dan voel jij waarschijnlijk een constante druk om toch maar iets van je te laten horen.
En dus schiet je al snel in de 'ik heb het vandaag eens hierover en morgen daarover-kramp'.
Iedere dag moet je zo door hetzelfde proces gaan:
een thema bedenken,
iets uitschrijven,
er al dan niet een foto bij zoeken (ik weet uit ervaring dat je dat uuuuren kan kosten),
én nalezen voor je het resultaat eindelijk kan delen.
En omdat je niet altijd heel goed weet welke boodschap je wil brengen (welk kraam je wil opzetten, dus), ben je ook niet echt gefocust en laat je je constant afleiden.
Gevolg?
Je zit uren te klooien aan een bericht van enkele zinnen of alinea's lang.
Je zou er zowaar moe van worden nog voor je begint.
Een copywriter lijkt de ideale oplossing, iemand die dat hele handeltje voor jou doet. Maar helaas, daar heb je geen budget voor.
Voor je helemaal depri wordt: Het kan anders!
Het kan veel efficiënter.
Efficiënter naar jouw tijd en energie toe, maar ook efficiënter naar het delen van je boodschap en dus het triggeren van de juiste mensen toe.
Let me tell you.
PSSSSST, als je doorheen het artikel scrolde op zoek naar de tips,
't is hier te doen.
Enkele concrete stappen om jouw content creatie proces wat efficiënter aan te pakken
What's on the agenda?
Eén strategie om je content vlotter te schrijven en efficiënter te delen is door er letterlijk even je agenda bij te nemen en een blik te werpen op de planning.

Ben je van plan tijdens een bepaalde periode iets te lanceren?
Zijn er bepaalde 'speciale dagen' (ik denk aan moederdag bijvoorbeeld')?
Zijn er maanden waarin je wat meer wenst te verkopen en anderen waarin je het wat rustiger wil?
Plan en schrijf je content op basis van je agenda.
Stel: binnen een maand is het vaderdag. Kan je daar wel wat mee? Schrijf dan de weken voor vaderdag specifiek rond thema's die daarmee verband houden.
Stel: je wil in juni iets lanceren? deel dan nu enkel de verhalen die verband houden met het aanbod dat je gaat lanceren. Over al de rest zwijg je in alle talen. Tenzij iemand er specifiek naar vraagt. Je moet je nu ook weer niet 'van de domme' gaan houden omdat de vraag niet over het thema van de week gaat.
Zo hoef je niet iedere dag 'een thema van de dag' te bedenken.
Je kan misschien nu al brainstormen over de events die er zitten aan te komen en alvast
een ideeënvoorraadje aanleggen.


Door te blokken kom je er sneller
Blokken, het bracht je ver in je studententijd. Wist je dat het je ook als ondernemer heel wat voordeel kan opleveren? En dat zonder je op te sluiten in een groezelige studentenkamer.
Efkes voor de duidelijkheid op mijn studentenkamer viel dat wel mee met een muurposter van een onbewoond eiland om naar te staren.
What to do?
Wat ik nu met je deel is mijn favoriete efficiëntiestrategie ever.
Zit je klaar? Hier komt hij:
Deel je expertise op in thema's of categorieën.
En schenk ieder thema vervolgens de nodige tijd.
Je maakt dus tijdsblokken waarin je enkel en alleen over 1 bepaald thema praat.
Bijvoorbeeld: je hebt het 2 weken enkel en alleen over één specifiek thema. Alle content die je schrijft gaat erover. Het is de rode draad door alle verhalen die je op dat moment vertelt. Daarna doe je hetzelfde met een ander thema.
Die tijdblokken maak je zo ruim als je zelf wil. Je kan het ook een maand of zelfs een kwartaal over slechts één bepaald thema hebben.
Waarom dit zo efficiënt is?
Omdat je zo véél meer gefocust aan het schrijven gaat. Je pent gewoon alles neer wat je over één onderwerp weet: elke weetje, elke strategie, elke anekdote.
Zo kan je op eenzelfde moment gewoon veel meer content schrijven dat je dan later gaat verdelen over de verschillende kanalen waarmee je jouw doelpubliek bereikt én gaat plannen in de tijd.
Geloof me dat kost je veeeeel minder tijd en energie dan iedere dag met een leeg blad te moeten beginnen. ervaringsdeskundige hier.
Trouwens, remember het marktverhaal hierboven?
Op deze manier sta je niet de ene dag met fruit, de andere dag met vlees en later met nicer dicers te leuren. Het is veel duidelijker voor je volgers én je warmt hen makkelijker op om je aanbod te kopen.
Efficiëntie in het kwadraat.
Herhaal, herhaal, herhaal
"Ik heb daar nochtans al eens een post over geschreven, hoor."
Dé opmerking die ook tijdens de laatste workshop die ik gaf door een ondernemer op tafel gegooid werd.
Bij het zoeken naar woorden en thema's die ideale klanten aantrekken en warm maken stuiten we vaak op onderwerpen waar ondernemers ooit wel al eens een post over geschreven hebben.
"Moet ik het daar dan nog eens over hebben?"
>>> Euh ja, natuurlijk.
"Ben ik dan niet aan het zagen?"
>>> Euh nee.
Bij wijze van herhaling zeg ik het nog eens, want ik zei het al eerder:
Niet iedereen krijgt alles van jou te zien of te horen!
Nope, niet iedereen krijgt jouw volledige verhaal ter oge of ore.
Zeker als je weet dat algoritmes op social media lang niet alles wat jij erop plaatst aan al je volgers tonen en ook niet iedere persoon op je e-maillijst werkelijk alle mails die jij stuurt opent.
Zelfs je diehard fans krijgen niet alles van jou te lezen of te horen.
Vergeet ook niet dat er steeds nieuwe volgers bijkomen en trust me, die gaan heus niet terug scrollen naar wat jij jaren of zelfs maanden geleden eens postte.
En die nieuwsbrieven die je in het verleden stuurde, krijgen je nieuwe volgers al helemaal niet te zien.
Mensen moeten een boodschap meerdere keren gehoord hebben voor ze door hebben wat je ermee bedoelt.
Maar ook voor ze opgewarmd genoeg zijn om klant te worden.
Dus nee, je hoeft niet steeds het warme water uit te vinden en ja, je mag in herhaling vallen.
Bij voorkeur zelfs.
Heb je er al eens aan gedacht om een contentdag in te lassen?
1 dag waarop je alle content voor de komende weken uitschrijft zodat je die kan inplannen. Jij schrijft in flow waardoor je niet het gevoel hebt dat je aan het zagen bent en jouw publiek krijgt met de regelmaat van de klok een eenduidig verhaal te horen.
Dubbele win, dus.
Als je vreest dat je de focus, strategie of inspiratie mist om zo'n contentdag voor jezelf te organiseren, doe dan mee met één van deze contentdagen en schrijf je content weken vooruit zodat jij in alle rust verder kan werken in en aan je bedrijf.