december 22

0 comments

Klanten vind je niet op social media, maar in de echte wereld

Laten we eens even een mainstream opvatting de vuilbak inkegelen.

 De opvatting die stelt dat je het snelst en makkelijkst mensen bereikt via social media. Kijk het is eruit, ik geloof daar niet langer in.

Je kan veel bereik halen, dat klopt. Je kan in het oog van veel mensen springen, klopt ook. En ja, het klopt zelfs dat het snel kan gaan (al is dat meer niet zo dan wel).

Maar dat het makkelijk is? Nope, nope, nope, dat is iets anders. Dat je het consistent kan blijven volhouden ook en wat al helemaal onzeker is, is dat je de juiste mensen bereikt.


Hoe trek ik nieuwe klanten aan via Instagram, Facebook of LinkedIn?

Deze vraag staat in de top 3 van vragen die me als marketingmentor het vaakst gesteld worden.

Ik zou hier nu de 3 kanalen naast elkaar kunnen leggen en jouw vragen: waar vertoeft jouw doelpubliek? Kies dan eerst dat kanaal om op in te zetten. Dit is trouwens iets wat ik vroeger letterlijk vroeg.

Alleen is het antwoord vaak dat jouw ideale klanten zich op alle kanalen wel eens begeven. Dus stel ik die vraag tegenwoordig niet meer.

Komt er nog eens bij dat er op Instagram, Facebook en LinkedIn miljoenen mensen rondhangen. En dan zijn er natuurlijk ook nog TikTok, Twitter en Clubhouse (of is die laatste een stille dood gestorven?)

De meest pertinente vraag is niet: “Welke social media kanalen frequenteren jouw ideale klanten?”, maar eerder: “Wie wil jij bereiken en waar hangen zij uit.” Letterlijk dan. Als in: de fysieke plaatsen op deze aarde. Waar zit jouw publiek vaak of graag?

ideale klant

Ga daar zoeken naar manieren om hen aan te trekken. Je zal zien dat het veel simpeler en efficiënter is dan uit de miljoenen social mediagebruikers jouw ideale klanten filteren. Ah ja, want je moet niet meer filteren. Je bent al tot bij hen geraakt.

We verwijten onze jeugd dat ze vooral in de digitale wereld leven, maar als ondernemer doen we net hetzelfde. We denken alleen aan mogelijkheden om onze ideale klanten online te bereiken, terwijl iedereen dat doet. Je kan ze veel directer bereiken door ze in het echte leven te benaderen.


Als het snel en makkelijk moet gaan, moet je niet op de socials mikken


Ga je jouw ideale klanten in de fysieke wereld benaderen, op de juiste plekken weliswaar, dan heb je onmiddellijk de juiste mensen vast. Je kan direct met hen communiceren én je moet geen maanden aan content gaan verzinnen en schrijven.

ideale klant

Pas op social media zijn in mijn ogen heel nuttig en bewijzen hun diensten als het gaat over top of mind blijven bij je volgers en als medium om jou en jouw aanbod beter te leren kennen. Het is ook een middel om in verbinding te blijven staan met je volgers en (ex-)klanten. Niet het enige medium, maar wel een laagdrempelig medium. Alleen, als je snel klanten wil, kan het efficiënter dan al je pijlen op de socials richten.

social media valt wat mij betreft van zijn troon als het gaat om verkopen aan de juiste mensen en vooral die juiste mensen makkelijk bereiken.


Wat ik dan precies bedoel met je doelpubliek gaan zoeken in de echte wereld?

In de video hierboven vertel ik over Leen, die voor haar yogastudio letterlijk in het station haar ideale klanten ging aanspreken.

Maar ik denk ook aan new born fotografe Ans die samenwerkt met enkele vroedvrouwen in haar buurt.

Of wat dacht je van Kristel die met haar zelfhulpboek voor tieners naar scholen en psychologen trekt?

Maak de oefening voor jezelf en stel je de volgende vragen:

  1. Wie is jouw ideale klant?
  2. Waar hangt die zoal uit of waar verzamelen ze zich in de echte wereld?
  3. Hoe kan je ze daar bereiken?



20+ ideeën voor jouw marketing

Meer dan 20 out of the box ideeën waarvoor je geen social media nodig hebt, maar die jouw bedrijf er wel bovenuit laten springen.

Zal ik ze in je mailbox droppen?

    Jouw privacy wordt gerespecteerd.

    Je kan op elk moment uitschrijven.


    Tags

    duurzaam ondernemen, duurzame marketing, een nieuw doelpubliek bereiken, efficiënte marketingstrategie, hoe bereik je een nieuw doelpubliek, hoe bereik je jouw doelpubliek, hoe trek je nieuwe klanten aan, ideale klanten aantrekken, klanten aantrekken, marketing, marketing op maat, marketingplan, marketingstrategie, marketingtip, meer klanten via social media, nieuwe klanten aantrekken, social media, solo-ondernemen, solo-ondernemers, solopreneur


    You may also like

    ‘Mijn lancering is geflopt, wat nu?!’

    >