5 concrete tips voor

jouw marktonderzoek

tips marktonderzoek

Wie aan marktonderzoek doet, legt de bouwsteen van een succesvol bedrijf.

Tenminste als je de juiste informatie weet te verzamelen en je die informatie dan ook nog eens op de juiste manier weet te interpreteren en toe te passen.

Deze 5 tips helpen je om met jouw marktonderzoek de juiste informatie te vangen die je kan gebruiken in je marketing.


Tip 1: Open vragen

Ooit maakte ik zelf de fout om enkel ja/nee-vragen te stellen tijdens mijn marktonderzoek. Eerlijk? Met een ja en een nee weet je echt wel heel weinig.

Het is belangrijk om tijdens een marktonderzoek te weten te komen welke taal jouw ideale klant spreekt. Daarvoor moet je hen natuurlijk de kans geven om te spreken. Stel dus open vragen. Zo vang je de woorden die jouw ideale klanten gebruiken en kan je die zelf gaan gebruiken in jouw marketing, copy en communicatie.

Julie Tamsin

Tip 2: een gesprek boven een vragenlijst


Er zijn voordelen aan een vragenlijst:

  • Jij steekt er één keer tijd in om de vragen op te stellen en kan ze daarna door heel veel mensen laten invullen.
  • Het duurt niet lang om zo'n vragenlijst in te vullen.
  • Jij verzamelt alle antwoorden snel en efficiënt.


Maar zo' vragenlijst kent ook z'n limieten. Want je moet het doen met de antwoorden die gegeven zijn. Sommige mensen zijn heel uitgebreid in hun antwoorden, anderen dan weer ultra kort en jij hebt niet de mogelijkheid om door te vragen.

Daarnaast bouw je al helemaal geen connectie op met die nieuwe mogelijke klanten.

Hoewel een vragenlijst handig is voor een snelle bevraging of kan dienen als een aanzet, krijgt een persoonlijk gesprek altijd de voorkeur. Je haalt er veeeeeel meer gegevens uit, omdat je kan doorvragen. 

Daarnaast bouw je het vertrouwen op met de persoon die je interviewt. Je legt diens pijnpunten bloot, geeft inzicht in hoe die pijnpunten een belemmering zijn, wat de oplossing is en wat die oplossing voor hen mogelijk maakt.

Een persoon die bewust is van een probleem en vastberaden is het op te lossen, wordt klant. En aangezien er met jou al een connectie is, ben jij de eerste go to om het probleem aan te pakken.

Tip 3: 'waarom' is je beste vriend

De meest interessante informatie zit vaak verstopt onder de antwoorden die eerst gegeven worden. Het is dan ook ongelooflijk interessant om tijdens je marktonderzoek echt dat laagje dieper te gaan graven.

En daarvoor heb je maar één woord nodig: 'waarom'. 

Als de geïnterviewde je dus een antwoord geeft op een vraag die je net stelde, vraag jij: "En waarom is dat zo?"

Dat mag je gerust een aantal keer doen, tot jij het gevoel hebt dat je echt bij de kern bent beland.

Julie Tamsin

Tip 4: peil naar emoties

Het doel van je marktonderzoek is dat je je ideale klanten op en top wil leren kennen en begrijpen. Je wil niet enkel weten waar ze tegenaan lopen en welke taal ze gebruiken om dit te benoemen, je wil ook echt weten wat er bij hen speelt.

Kortom je wil inzicht krijgen in hoe ze zich voelen. Peil daarom regelmatig naar de emoties die de geïnterviewde ervaart. Die emoties ga jij dan later in jouw marketing, copy en communicatie verwerken. 

Tip 5: maak een opname

Je kan nooit letterlijk alles noteren wat er gezegd wordt tijdens zo'n marktonderzoeksgesprek. Trust me.

En laten het nu net de letterlijke woorden van je ideale klant zijn die je wil vangen met je onderzoek. Daarom is het belangrijk om je gesprek op te nemen.

Dat kan met de dictafoonapp op je smartphone of via een schermopname op je computer.

Zo kan jij je tijdens het gesprek meer focussen op het stellen van de juiste vragen én heb je bij het verwerken van alle informatie die je verzamelde de kans om alles nog eens rustig opnieuw te beluisteren.

Geloof me, als je zo een aantal gesprekken achter de rug hebt, is dat geen overbodige luxe.

Met deze 5 tips kom je al een heel eind in het vangen van de juiste informatie tijdens jouw marktonderzoek. Want een goed marktonderzoek is de bouwsteen van je marketing en dus ook van het succes van jouw bedrijf.

Als je het een beetje slim aanpakt, is jouw marktonderzoek zelfs een deel van je marketingstrategie. 

Het komt er gewoon op aan om de juiste informatie te vangen en die informatie nadien op de juiste manier te verwerken in jouw marketing.


Wil jij nog beter en efficiënter aan marktonderzoek doen? 


Dit najaar help ik jou daarbij. Meer nog, ik toon je hoe jij dankzij een efficiënt marktonderzoek ervoor kan zorgen dat jouw ideale klanten naar je toegezogen worden.

Schrijf je in op de wachtlijst en hoor hierover als eerste meer. By the way, wie op de wachtlijst staat, mag zich aan iets extra's verwachten.

    Hey, ik ben Julie!

    Als marketingmentor help ik vastlopende solo-ondernemers aan een strak en perfect kloppend marketingverhaal: van basis, over strategie, naar uitrol!

    • Zodat de juiste klanten voor hen in de rij komen te staan.
    • Zodat ze met zelfvertrouwen hun boodschap uitdragen en impact maken. 
    • Zodat al hun ondernemerstwijfels en financiële zorgen smelten als sneeuw voor de zon.

    Wat klanten zeggen


    “Julie is fantastisch goed in haar vinger leggen op de essentie. Zo slaagt zij erin om jouw woorden zo te herformuleren, dat bij jou een: ‘Maar jaaa, dat is het!’ volgt. Zodat je met jouw boodschap echt veel meer impact kan maken.”


    Maaike Devos 
    www.fun-dament.be


    "Ik wou eindelijk mijn missie en mijn verhaal duidelijk krijgen. Ik had al redelijk wat kennis opgedaan, maar ik ontbrak het om de vertaalslag te maken concreet voor mijn bedrijf en mij als persoon. Nu heb ik eindelijk een beeld en een gevoel dat helemaal juist zit voor mij. Daar ben ik heel blij mee.”


     Kimberly Van der Taelen www.thechaosterminator.be


    Wil jij nog beter en efficiënter aan marktonderzoek doen zodat jouw ideale klanten naar je toegezogen worden?