november 26

0 comments

Online zichtbaarheid - "Moet ik echt met mijn gezicht zichtbaar zijn?"

Zichtbaarheid, het is wel een dingetje. Maar hé, als je impact wil maken, moeten je klanten natuurlijk wel de weg naar jou, jouw bedrijf en jouw aanbod vinden.


Maar wat als jij helemaal geen zin hebt om met je gezicht all over the place te zijn?

Ik ga heel eerlijk met je zijn, als ik naar een professional op zoek ben, dan wil ik me een beeld kunnen vormen van die persoon nog voor ik verdere stappen onderneem om samen in zee te gaan. Maakt niet uit of het om een coach, een kinesist, een tuinman of een loodgieter gaat. Als er geen foto van de persoon in kwestie te vinden is op de website of de socials, dan kan die het al schudden.

I wanna know who I'm dealing with.


Dat gezegd zijnde, jij kiest natuurlijk zelf hoe zichtbaar je bent. En vooral wat je deelt en wat niet. Niemand hoeft jou te zeggen wat je wel en niet moet doen. Vaak is het ook een groeiproces. Zelf stond ik aan het begin van mijn carrière ook heel weigerachtig tegenover op de foto gaan.

Ik zie me nog zitten bij mijn webdesigner die me toch heel erg aanraadde om foto's te laten maken voor op de website.

"Hell no," dacht ik terwijl ik met een smalend lachje en een licht paniekske in de ogen toestemde.

En die angst zie je letterlijk in mijn ogen op die eerste foto's. 

"Het gaat toch niet om mij", dacht ik toen, "maar om hoe ik mijn klanten help."

Little did I knew dat ik zoveel jaren later een instagramprofiel vol met (imperfecte) foto's én video's van mezelf zou hebben rondzweven op het internet.
Anyhow, wat ik je eigenlijk wil vertellen is. 👇


Er zijn 3 manieren om zichtbaar te zijn

En dat heeft allemaal te maken met je branding of merkidentiteit. Op basis daarvan ga je de manier waarop je je bedrijf in de wereld zet en dus aan markting doet aanpassen.


Alright, efkes rewind.


Branding is elk herkenningspunt van jouw bedrijf: je logo of huisstijl, je teksten, je persoonlijkheid, het type foto's dat je deelt, de filosofie achter je bedrijf, je verhaal,...
Iedere ondernemer heeft wel een vorm van branding. Zo kunnen hun klanten hen in één oogopslag herkennen.
Maar dat betekent niet persé dat jij enkel en alleen jouw gezicht in de kijker moet zetten. Let me tell you.


👉 Company branding

Jouw onderneming zelf heeft een identiteit en heeft zijn eigen kleuren, lettertypes en stijl. Eventueel kan je de kleuren en lettertypes doortrekken naar de verschillende diensten of producten die je hebt. Het is het type branding dat de grote bedrijven op deze aarde toepassen. Denk maar aan Bol.com, Coolblue, Ryanair.

Wil je zelf helemaal niet in the picture staan, werk je met een team of wil je dat in de toekomst gaan doen? Dan is dit type branding voor jou.

  • Je communiceert altijd vanuit het standpunt van je bedrijf.
  • Je deelt niet je eigen verhaal, maar enkel dat van je bedrijf.
  • Je spreekt in de 'wij'-vorm.
  • In plaats van een gezicht, is jouw logo je profielfoto op social media.
  • Een sterke visuele branding is cruciaal binnen dit format.


👉 Product branding

Iedere dienst of ieder product binnen je aanbod heeft een eigen branding (eigen kleuren, lettertypes, een eigen stijl,...). Misschien heeft ieder product of dienst wel een eigen website en/of social mediapagina. Dit is een goed idee voor als je met ieder product of iedere dienst een totaal ander doelpubliek wil aanspreken. Al kan het voor jezelf ook handig zijn als de kleuren of lettertypes toch wat overeenkomen of kunnen worden doorgetrokken. Jouw communicatiestijl daarentegen zal dan wel voor ieder segment binnen je aanbod anders zijn.

Deze vorm van branding kan je toepassen voor een fysiek product, maar ook voor een dienst. Zo kan je als skincare experte een website en kanaal hebben voor jouw instituut waar jouw klanten terecht kunnen voor een van je behandelingen. Maar net zo goed heb je misschien ook online een aanbod waarin je jouw huidexpertise deelt of misschien heb je wel een eigen productlijn. Je eerste aanbod zal vooral gekocht worden door mensen die in de buurt van je instituut wonen. Je tweede aanbod niet persé. 

Beiden staan dus los van elkaar en kunnen dus een eigen achtergrond en missieverhaal hebben, dus ook een eigen visuele uitstraling, een eigen website en een eigen profiel op social media. Wie klant is in jouw instituut kan misschien ook jouw online aanbod kopen, maar omgekeerd is dat minder het geval.



👉 Personal branding

Bij deze vorm van branding ga jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Jouw klanten herkennen zich in jou, voelen connectie en voelen zich aangetrokken tot jou als persoon. Ze kopen bij jou omwille van de persoonlijke connectie die ze met je voelen.

Je gebruikt je persoonlijkheid, je verhaal, je kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je klanten zien wie je bent en waar je voor staat. Zodat zij zeggen: "Ik koop bij Lien want zij,..." of "Als ik goed geholpen wil worden koop ik bij Wouter, want hij...".

Hoe persoonlijker jouw product, dienst of aanbod is, hoe interessanter het is om de kaart van de personal branding te trekken. Bijvoorbeeld als je een heel persoonlijk probleem oplost, als je heel persoonlijk met je klanten samenwerkt of ze vroeg of laat in hun proces met jou geconfronteerd worden.

Jezelf als personal brand naar voor schuiven betekent niet dat je mensen inkijk moet geven in de intiemste delen van je leven. No way, José.


Jij moet juist niets! Als je jezelf als brand gebruikt, dan moet je niet alle facetten van je leven online gooien, dan moet je niet alle dagen online of beschikbaar zijn, dan moet je niet constant picture perfect zijn,... 

Jij kiest bewust wat je deelt en wat niet. Helemaal oké dus als je je kinderen, je partner of je huis niet ten toon wil stellen aan Jan en alleman.

Deel dan ook enkel wat relevant is voor jouw boodschap, voor de verkoop van jouw dienst of product of voor de connectie en herkenbaarheid met je volgers of klanten.



The choice is yours

Voelt het voor jou echt niet goed om jezelf bekende Vlaming- of Nederlandergewijs in the picture te zetten, weet dus dat dat niet moet.

Je kan ook persoonlijkheid tonen via company of product branding. 

Jij kiest welke vorm van branding en dus markting het wordt.

Wat je ook kiest, zorg dat je bedrijf zichtbaar is.

Geen zichtbaarheid = geen klanten = geen omzet.

Welke vorm van branding je ook kiest, het blijft altijd draaien:

  • om wat je ermee doet, 
  • waarvoor je het inzet
  • en vooral voor wie het bedoeld is.

Het draait niet om jou (ook niet als je voor een personal brand gaat). Alles draait om jouw doelpubliek, aka de mensen die jij wil bereiken. Wat hebben zij nodig om in te zien dat jij hen de oplossing kan bieden voor hun probleem op een duurzame en waardevolle manier?

Welk vorm van branding je ook kiest, jouw aanbod en verhaal afstemmen op jouw ideale klant en dan de juiste acties doen om hen te bereiken (= marketing) is all it takes om de impact te maken die jij wil maken. De juiste marketing leidt je ideale klant naar jou zodat jij jouw magic in de wereld kan zetten.


Zullen we die marketing van jou samen nieuw leven in blazen? Check dan hier hoe dat kan. 



Tags

branding, marketing, marketingcoach, marketingfundament, marketingmentor, marketingtip, online zichtbaarheid, personal branding


You may also like

>