april 25

0 comments

Hoe kan je lanceringen zowel automatiseren als personaliseren? - met strategisch tech V.A. Sofie Vriesacker

Een lancering kan je op veel verschillende manieren optimaliseren en bijsturen. Was jouw laatste lancering trouwens niet zo heel succesvol? Lees dan zeker ook dit artikel. Maar optimaliseren en optimaliseren is 2 natuurlijk. We leven in een tijd waarin klanten het liefst zoveel mogelijk persoonlijk geholpen en gezien willen worden. Dus staan we voor een groot vraagstuk: Hoe valt je lancering automatiseren en je funnel optimaliseren te rijmen met het personaliseren van de hele strategie?

Die vraag kon ik natuurlijk maar aan één iemand stellen. En dat is Sofie Vriesacker van Support van Sofie. Als technisch V.A. is ze niet enkel een kei in het oplossen van technische problemen, ze is ook heel sterk in het strategisch meedenken over hoe automatisaties je nog meer en beter kunnen dienen als ondernemer. Dat wordt meer dan duidelijk in dit blogartikel die ze als antwoord op mijn vraag schreef. 


Hoe kan je lanceringen zowel automatiseren als personaliseren?

Automatiseringen zijn ondertussen enorm ingeburgerd. En ja, onze klanten zien dus ook dat we hen niet meer persoonlijk benaderen en knappen hier vaak op af. Het wordt dus een kwestie van een betere balans te vinden tussen automatiseren en persoonlijke connectie.

Vroeger waren we onder de indruk als we een automatisch verjaardagsmailtje in onze inbox kregen. Nu kijken we er niet meer van op. We voelen ons niet meer aangesproken omdat het systeem één iets van ons weet, maar worden pas getriggerd wanneer veel info wordt gecombineerd tot iets speciaals.


Daarom is het eens te meer van belang om een goede balans te vinden tussen automatiseringen en persoonlijke connectie. Hieronder geef ik mijn visie op hoe je dit kan doen.

Combineer automatisering met menselijke interactie.


In mijn ogen wil je zoveel mogelijk uren van je publieke lanceringstijd vrij hebben om in interactie te gaan met je potentiële klanten. Om zoveel mogelijk tijd vrij te hebben, kan je best zoveel mogelijk routinetaken op voorhand automatiseren. Zorg dus dat je lanceringscommunicatie klaarstaat (mails & sociale media staan ingepland), maar ook dat je onboarding proces zo automatisch mogelijk verloopt. Want alles wat systemen op dat moment voor je doen, is tijd die jij persoonlijk kunt besteden aan het voeren van gesprekken met potentiële klanten.

Zorg er ook voor dat je niet alleen makkelijk bereikbaar bent voor vragen, maar ook op verschillende manieren. De ene houdt van een videogesprek, de andere ontmoet je liever in persoon. De ene zal je liever persoonlijk een vraag stellen, de ander mengt zich liever in een groeps-Q&A-call. De ene geeft de voorkeur aan WhatsApp, de andere stuurt een mailtje via je contactformulier. Iemand anders gebruikt sociale media en nog iemand anders belt je liever. Bekijk welke kanalen allemaal een optie zijn voor jou en bied enkele verschillende mogelijkheden aan om contact op te nemen. Probeer daardoor de drempel zo laag mogelijk te maken.


Om je tijd in persoonlijke communicatie zo kwalitatief mogelijk te maken, wil je die liever besteden aan de meest warme leads. Ook hier kunnen automatiseringen helpen door leads te filteren. Een formulier waar ze hun vragen op voorhand kunnen indienen, zodat jij kunt beslissen of je ze een videoboodschap stuurt of een gesprek laat inplannen, is zo'n voorbeeld. Ook ervoor zorgen dat de meest gestelde vragen terugkomen vooraleer ze een gesprek kunnen inplannen of als automatisch antwoord op een persoonlijk berichtje, kunnen al helpen. Enkel een specifieke mail sturen naar mensen die al op een link in je mail hebben geklikt, maar nog niet hebben gekocht, kan een goede strategie zijn.

Wees tot slot vooral geïnteresseerd in mensen. Vertrek vanuit een geïnteresseerde, helpende mindset in plaats van de drang tot verkopen. Vraag regelmatig eens waar ze tegenaan lopen, maar doe dit op een laagdrempelige manier. Bekijk wie je webinar bekeek of wie op je links heeft geklikt en stuur hen een persoonlijk berichtje. Vraag gewoon wat ze van je webinar of mails vonden, of zelfs gewoon hoe het met hen gaat. Maar niet direct waarom ze niet hebben gekocht. Je vraagt iemand ook niet direct ten huwelijk, maar eerst mee op date.

De kracht zit hem in dataverzameling en segmenteren.

Hoewel er niets boven persoonlijke interactie gaat, kan je toch ook je automatiseringen heel wat meer personaliseren. Want geef toe, momenteel is een lancering vaak één reeks mails die naar iedereen wordt gestuurd, en de enige personalisatie is de voornaam. Ga je in een gesprek met potentiële klanten ook enkel hun voornaam vragen en dan je standaardtekst aframmelen? Ik hoop van niet. Volgens mij ga je juist eerst heel veel vragen stellen om ze dan op basis van die antwoorden verder te helpen. Dat kan bij automatiseringen ook. Maar daarvoor moet je meer info van je (potentiële) klanten verzamelen dan enkel hun voornaam.

Welke info je best verzamelt, dat is heel afhankelijk van wat je lanceert, hoe je lanceert, voor wie je lanceert en nog massa’s andere parameters. Maar denk dus zeker vóór de lancering na welke info jij het best verzamelt. Wat je wel zeker moet doen, is zoveel mogelijk info van klanten gecentraliseerd verzamelen. Zorg dat je alle info over de klant op één plek hebt: hoe kwam die bij jou? Waar toonde die interesse in? Wat kocht die al? Hoeveel gesprekken plande deze persoon al in? Hoeveel freebies downloadde die al? Tools om klanteninformatie te verzamelen worden ook wel een Customer Relationship Management (CRM) tools genoemd. Gekende CRM-systemen zijn Teamleader en HubSpot, maar je kan ook werken met een database in Notion, je e-mailmarketingtool of gewoon een Google Sheet. Wil je helemaal goed zitten, zorg er dan voor dat alle info zo automatisch mogelijk in dit systeem komt.


Er zijn twee mogelijkheden om je automatiseringen van daaruit te personaliseren

  • Op basis van een specifieke actie die een klant doet, kan je een specifieke reactie gaan geven. Zo kan je iemand die op een bepaalde link klikt, op dat moment toevoegen aan een nieuwe automatisering.
  • Op basis van alle verzamelde info kan je klanten ook gaan segmenteren. Een voorbeeld van een segment is bijvoorbeeld alle vrouwen tussen 30 en 40 jaar uit provincie Antwerpen. Je systemen zullen op basis van die filters automatisch de mensen selecteren die hieraan voldoen. Maar dit segment zal voor bijna niemand nuttig zijn. Segmenteren op basis van voorkeuren, acties, interesses, unieke eigenschappen is veel nuttiger. Weet je bijvoorbeeld dat iemand liever luistert dan leest? Sla die info dan op en stuur hen telkens een audiobestand. Voor iemand die de voorkeur geeft aan lezen, stuur je dan een blogbericht. Hoe kom je nu aan die info? Deze voorkeur kan je specifiek vragen in een formulier of een welkomstsequentie, maar je kan ook een aantal keer een mail sturen met zowel een link naar de blog als de podcast. Wie 3 keer op audio klikt, kan je daarna vooral nog audio sturen. Een ander voorbeeld is het bewaren hoe zij contact zochten om je vragen te stellen. Zo weet je volgende keer via welk kanaal je ze het best bereikt. Maar verzamel hier ook gerust de nuttige info die je mondeling hoort tijdens gesprekken waarop je kan segmenteren (Voor mij is dat bijvoorbeeld welke tools iemand gebruikt).

Je merkt, het is nuttig om niet enkel info te verzamelen tijdens lanceringen, maar ook daartussen kan je veel nuttige info proberen te verzamelen. Probeer dit altijd op leuke manieren te doen, zoals het gebruik van gamificatie, of zorg dat de klant ook echt zelf de meerwaarde voelt om die info met jou te delen. Geef bijvoorbeeld een tip mee in je nieuwbrief over een bepaald onderwerp en vraag op het einde of deze nuttig was voor hen. Op basis van of ze op de Ja- of Nee-link klikken, ken je hen een andere tag toe of vul je een aangepast veld in.

Is dit allemaal wel GDPR proof? * 

Je mag niet zomaar informatie van mensen verzamelen. Maar informatie voor een specifiek doel dat nodig is voor een goede dienstverlening mag je bewaren zo lang als nodig is voor het doel. Informatie verzamelen om je potentiële klant gerichter te kunnen benaderen, mag volgens mijn interpretatie dus zeker verzameld worden. Uiteraard moet je zelf ook genoeg voorzorgsmaatregelen nemen dat deze informatie veilig is bij jou en niet zomaar te grabbel wordt gegooid. Wat je verzamelt, waarom je het verzamelt en hoe lang je het verzamelt, moet je op elk moment aan je klant kunnen meedelen. Deze informatie hoort thuis in je privacyverklaring. Van zodra iemand vraagt om vergeten te worden, dien je alle verzamelde gegevens ook te verwijderen uit al je systemen. Dus zowel uit je e-mailmarketingtool, maar ook uit je CRM-systeem en alle andere plekken waar je klantinformatie verzamelt.

* Dit is mijn eigen interpretatie van de GDPR. Ga voor correct advies zeker langs bij een advocaat.


Voorbeelden


Ik geef graag nog wat inspiratie mee voor bepaalde lanceer strategieën.


Webinars

Info die je hier mogelijk wil verzamelen, is bijvoorbeeld: Wie kijkt? Hoe lang kijken ze? Wie reageert in de chat? Wie klikt op de link? Op basis van die info kan gericht informatie gaan sturen naar je lead. Vraag bijvoorbeeld alleen aan de kijkers wat ze van je webinar vonden. Of als ze na een bepaalde tijd nog niet hebben gekocht, kan dit voor jou een trigger zijn om een gesprek aan te gaan en te achterhalen wat hen tegenhoudt.


Mailfunnels


Nu wordt vaak één reeks mails verstuurd. Maar ook dit kan je veel meer gaan personaliseren.

Enkele makkelijke tips om te zorgen dat je kan gaan personaliseren:

  • Zorg dat mensen zich enkel voor de lancering kunnen uitschrijven via de klik op een link.
  • Zorg dat mensen die al aangekocht hebben, niet opnieuw overladen worden met je lanceringsmails. Goed segmenteren kan je hierbij helpen.

Ga je liever nog een stapje verder in mailpersonalisatie:

  • Wat als we gaan kijken wie al heeft doorgeklikt? Als ze mailtjes niet opendoen is het ook niet nuttig ze de volgende stap te mailen, maar ze eerder een mail te sturen met de vraag waar ze wel interesse in hebben.
  • Ga op basis van voorkeuren, andere mails sturen. Iemand die vooral interesse heeft in wat anderen ervan vinden, kan je beter meer social proof sturen. Terwijl iemand die koopt op basis van je eerdere resultaten, kan je beter meer klantcases sturen.


Meerdaagse challenge


Doe je een lancering over een bepaalde periode waarin je elke dag een webinar of een video stuurt? Ook daar: registreer wie afhaakt en benader hen anders. Of stuur hen eens een persoonlijk berichtje om te vragen waarom ze afhaken en hoe ze liever geholpen worden. Mensen zullen zich meer gezien voelen dan.


Chatbots


Momenteel kan je al chatmodules installeren die het bericht dan in jouw mailbox of jouw WhatsApp laten binnenkomen. Daardoor maak je het klanten makkelijk om je te contacteren.

Mogelijk kan ook dit in de toekomst nog meer geautomatiseerd worden doordat we een eigen AI-model gaan maken. Op basis van al onze verzamelde info kan een AI chatbot dan antwoorden zoals we dat zelf zouden doen. Maar dat is voor solo-preneurs nog even toekomstmuziek.


Kortom


Denk eens creatief verder na dan de basis gekende workflows en doorbreek de automatiseringen die doorzien worden.


Conclusie


Automatiseringen kunnen je zowel meer tijd opleveren om persoonlijk in contact te gaan met mensen, als meer gepersonaliseerd worden dan enkel de voornaam.

En je merkt, je kan massa’s info verzamelen waardoor je miljoenen cases krijgt. De kunst zit hem erin om de sweet spot te vinden van wat nuttige info is, wat relevante parameters zijn en wat ook matcht met jou als ondernemer. Mensen hun spreektaal verzamelen wanneer je toch enkel maar in het Nederlands communiceert, is niet nuttig.

En onthoud: start klein. Ga niet ineens bergen info verzamelen of direct giga automatiseringen opzetten. Maar begin met kleine stappen, zoals het tracken van je websitebezoekers of het verzamelen van wie je webinar heeft bekeken. Voeg bij elke lancering één laagje toe. En ja, een product of dienst de tweede keer lanceren zal beter, sneller en meer gepersonaliseerd gaan dan de eerste keer, zolang je leert van de vorige keren. Er zit dus ook heel wat waarde in herhaald lanceren.

Je leest het, Sofie Vriesacker is dé persoon die je nodig hebt om jouw lancering (en niet enkel jouw lancering, trouwens) net dat tikkeltje meer te geven. Ze zorgt ervoor dat alles smooth verloopt, zowel voor jou als voor je klanten, en helpt je de juiste gegevens te vangen om je service, marketing en sales nog beter op punt te stellen. Meer info vind je op www.supportvansofie.be of volg haar op Instagram.


Dit artikel maakt deel uit van de editie 'dossier: lanceren' van het gratis Marketing & More digizine, daarin geven Sofie en nog enkele andere experts hun gouden tip voor een succesvolle lancering.


Tags

automatisaties bij een lancering, automatische lancering, hoe optimaliseer ik mijn lancering, lanceren, lanceren voor gevordeden, lanceringen, lanceringen automatiseren, lanceringen personaliseren, launch


You may also like

>