maart 12

0 comments

Welke elementen zijn nu echt essentieel in marketing


Als marketingmentor ben ik nogal van het naar de basis gaan. Stevige fundamenten leveren dan ook een stevige en vooral succesvolle marketingstrategie op. En ja, dat geldt ook nog voor ondernemers met al wat jaren op de teller. Maar wat zijn nu eigenlijk de meest essentiële elementen van je marketing?  

Let’s dive into it.

Marketing Essential 1: een gewild aanbod

Waar het eigenlijk om draait in jouw bedrijf, dat is jouw aanbod. Want dat is hetgene wat op de toonbank ligt. Dat is hetgene wat jij wil verkopen aan jouw ideale klant. En die verkoop levert jou geld op dat je opnieuw kan gaan investeren in jouw bedrijf om verder te groeien. Alles staat of valt met dat aanbod. Je kan er dus maar beter voor zorgen dat jij een aanbod hebt dat zo geweldig is dat jouw ideale klanten ervoor in de rij komen te staan.  

Daarvoor is het cruciaal dat jouw aanbod iets is wat jouw ideale klanten echt willen, echt nodig hebben, waar ze echt naar op zoek zijn, waar ze echt naar verlangen of sterker nog waar ze echt van dromen. Dat geldt voor ieder nieuw of vernieuwd aanbod dat jij op jouw toonbank legt.

Het is dé vloek van de ervaren ondernemer: vanuit hun expertise zien ze wat hun ideale klanten nodig hebben, maar ze vergeten wat die klanten eigenlijk willen.


Dan mag jij zelf nog zo enthousiast zijn over het aanbod dat jij heel minutieus hebt uitgewerkt, als het iets is wat jouw ideale klanten eigenlijk niet willen, iets waar ze niet naar op zoek zijn of waar ze van denken: “Goh ja, 't is leuk. Ooit ga ik daar misschien wel een keer in investeren maar nu heb ik andere prioriteiten,” dan wordt het heel moeilijk om dat aanbod effectief in de markt te zetten en  verkocht te krijgen. Maar het kan ook erger: wanneer je doelgroep radicaal 'nee' zegt, omdat ze totaal geen interesse hebben in wat je hen wil verkopen.

Aan marketing doen met een niet gewild aanbod in de prijzenkast, is een gokspel.

Het kost je heel veel energie, tijd en geld om ervoor te zorgen dat mensen jouw aanbod wél oppikken, dat ze er wél van gaan dromen en wél onmiddellijk kopen. Geld, tijd en energie die je niet verspilt als je met een aanbod op de markt komt dat zichzelf verkoopt.

Vliegt dat nieuwe aanbod dus niet zo vlot over de toonbank als je zou willen, dan kan dat liggen aan je marketingstrategie, maar ook aan je aanbod zelf. Durf het in vraag stellen en aftoetsen.

Een  gewild aanbod is hét meest essentiële element waaraan je dient te voldoen om van jouw marketingstrategie een succes te maken. Zorg dus voor een aanbod waar jouw ideale klanten voor in de rij komen te staan.

Marketing essential 2: een duidelijk en triggerend verhaal

Oké, we gaan ervan uit dat je een fantastisch aanbod hebt. En dat niet alleen jij dat vindt, maar ook jouw ideale klanten. Ze willen het echt.

Dan komt het tweede essentiële element in je marketing op het toneel: een sterk en duidelijk verhaal waarmee je jouw ideale klanten echt warm maakt en triggert. Een verhaal dat resoneert bij jouw ideale klanten. Een verhaal waaruit duidelijk blijkt wat je aanbod is en welke meerwaarde het oplevert. Een verhaal dat triggert om effectief jouw aanbod te kopen.


ieder nieuw aanbod, heeft per definitie een nieuw verhaal en al zeker als je mikt op een ander doelpubliek.


Daarvoor is het belangrijk dat het heel duidelijk is wat jouw aanbod is, voor wie het bedoeld is, wat het oplevert of wat er zal veranderen en verbeteren nadat ze jouw aanbod gekocht hebben.

Hoe duidelijker jij dat kan vertellen, hoe sneller en hoe makkelijker jij ideale klanten over de streep zal trekken om het aanbod ook effectief te kopen.

 Vergeet ook niet dat een duidelijk, triggerend verhaal dat resoneert bij jouw ideale klanten er ook voor zorgt dat  zij op hun beurt makkelijk over jou, jouw aanbod of jouw bedrijf gaan verder vertellen. En is het niet dat wat jij wil, dat het woord verspreid wordt zonder dat jij daar nog al te veel moeite voor hoeft te doen?


Marketing essential 3: een duidelijke, converterende website

Het is de plek waar alles samenkomt. De plek waar jouw ideale klanten jouw aanbod kunnen vinden en er alles over kunnen lezen. Waar ze ook jouw verhaal kunnen lezen en jou of jouw bedrijf beter kunnen leren kennen. De plek waar ze zien hoe ze contact kunnen opnemen of je aanbod kunnen kopen. Die plek is jouw website.

Jouw website is jouw visitekaartje, je etalage, je winkelruimte, je paskamer én je kassa in één.

Het is dus belangrijk dat daar alle info die jouw potentiële klanten nodig hebben of zoeken makkelijk te vinden is. Dat ze er makkelijk contact met je kunnen opnemen of je aanbod kunnen kopen. En vooral dat ze er een duidelijk beeld krijgen van wie jij bent, wat je doet en welk verschil je maakt.


Spendeer bij de lancering van een nieuw aanbod of wanneer je een andere doelgroep wil aanspreken dus minstens evenveel aan het aanpassen van je website dan als je dat doet op je socials.

Het is een essentieel element in jouw marketing en het is dan ook belangrijk om te weten hoe goed mensen de weg vinden naar jouw website, hoe lang ze er vertoeven, welke weg ze afleggen op jouw website en om te weten of je website ook wel degelijk converteert. Dat alles monitoren is trouwens geen overbodige luxe.

Misschien is jouw aanbod wel heel gewild en heb je een duidelijk en triggerend verhaal, maar mist je website de punch, cruciale info of logische stappen om je aanbod te kopen.


Marketing essential 4: een goede opvolging

Aanbod, boodschap of verhaal, tot zover zijn de meeste ondernemers mee. Zeker wie al meer ervaren is, maar dit vierde element is er eentje waar zelfs de ervaren ondernemer steken durft laten vallen en waar ze dus ook klanten verliezen. Je mag ervanuit gaan dat je prospects, leads of klanten een goede opvolging geven zowat het essentieelste onderdeel van het voortbestaan bedrijf is. En toch zie ik ook grote namen hier heel veel steken laten vallen. 

Iedere gevallen steek, kost je een klant. Dure fouten dus.

Niet oninteressant dus om even objectief te kijken naar hoe goed jij bent in het opvolgen van (potentiële) klanten.


Onder de opvolging versta ik :

  • Het opvolgen van je prospects die je contacteerde of een voorstel doorstuurde.
  • Het opvolgen van je leads die een reactie nalieten, een vraag stelden of gratis iets van je gedownload hebben.
  • Het opvolgen van jouw klanten tijdens en na jullie samenwerking.

Opvolgen is de service geven die jouw klanten verdienen.  Telkens wanneer een prospect, lead, klant of oud-klant naar je uitreikt, ga je die zo snel mogelijk opvolgen en antwoorden. 

 

Ieder uur dat een mogelijke klant of klant op jou moet wachten, voelt die zich minder gezien en open je een deur naar ontevredenheid en dus naar jouw concurrent.

Het is de service die mensen krijgen, die ze onthouden. Mensen onthouden de zorg en aandacht die ze kregen,  dat extraatje meer dat je hen gaf en het gevoel dat je bij hen naar boven bracht. Zo maak je van jouw klanten jouw ambassadeurs.  

Ook al sta je al meer dan 10 jaar in het vak, opvolgen en service geven, horen bovenaan je to do lijstje te staan.



Marketing essential 5: een laserfocus


Een laatste essentiële element in marketing is focus.

Gelijk welke marketingstrategie jij gaat hanteren, stay focused.

  • Focus op steeds weer op datzelfde verhaal vertellen. Ja, tot in den treure en ja, maanden en jaren aan een stuk.
  • Focus op steeds weer op diezelfde doelgroep van de meest ideale klanten. Ja, die die mag doorheen de tijd shiften, maar weet dat daar dan ook een ander verhaal en een andere strategie mee gepaard gaan.
  • Focus steeds op dat ene aanbod. Ja, je mag meerdere diensten of producten verkopen, maar nee, je verkoopt ze niet allemaal tegelijk.

Zet serieel één iets in de kijker, met een duidelijk verhaal en een duidelijke doelgroep in gedachten.  Dat doe je uiteraard voor een periode die langer is dan een dag of een seconde. Yep, er zijn ondernemers die erin slagen om iedere story die ze op instagram plaatsen een ander aanbod op te rakelen

Focus zorgt ervoor dat het voor jou helder een duidelijk blijft, maar vooral ook voor je potentiële klanten.

If you confuse, you lose.

Maar in focus ligt ook consequent zijn. Wees dus niet enkel consequent in wat je vertelt, maar ook in wat je doet. Focus op één specifieke strategie en hou die consequent vol.


Kortom


Gelijk welke marketingstrategie staat of valt met een gewild aanbod, een duidelijk en triggerend verhaal dat resoneert bij jouw doelpubliek, een duidelijke en converterende website, een goede opvolging en een consequente laserfocus.

Telkens wanneer je een shift of evolutie doormaakt met je bedrijf is het belangrijk om die essentiële elementen in de gaten te houden. Is het een nieuw aanbod, een nieuwe doelgroep of een nieuwe tak in je bedrijf dat je wil gaan uitwerken, deze essentials zullen het succes van jouw marketingstrategie bepalen.


Dit artikel maakt deel uit van de editie 'de marketing essentials' van het gratis Marketing & More digizine.


Tags

essentiële elementen marketing, marketing essentie, marketingessentie, zichtbaarheid


You may also like

>