december 4

0 comments

Is jouw marketing top of flop? -

Doe de test.

Op het einde van ieder jaar, van ieder halfjaar of van ieder kwartaal is het interessant om eens terug te blikken: Wat heb ik de voorbije maanden allemaal gedaan? Wat heb ik gepresteerd? Wat heeft gewerkt? Wat heeft niet gewerkt?

Geloof me, je kan er veel van leren.


Als je zo terugblikt, dan heb je waarschijnlijk al ontdekt dat sommige dingen die je deed je heel wat hebben opgebracht. Soms misschien tot jouw grote verrassing.

Maar waarschijnlijk waren er ook dingen die ondanks al je inspanningen tot jouw grote frustratie bitter weinig hebben opgebracht.

I'm talking marketing now.

Let's dive into it.

Waarom jouw marketing totally top was πŸ‘of net een gigantische flop πŸ‘Ž


1. Je kwam naar buiten met een duidelijk verhaal waarin het voor je klanten niet mis te verstaan was welk giga voordeel jouw aanbod hen oplevert πŸ‘


Even voor de duidelijkheid het gaat hier niet over hoeveel uur jij met je klanten doorbrengt, hoeveel video's ze zullen te zien krijgen en hoe fantastisch je werkboeken zijn. Als jij met een duidelijk verhaal naar buitenkomt en over je aanbod spreekt, dan laat je je klanten dromen. Dromen wat voor hen waarheid zou kunnen worden: meer rust, een betere gezondheid, meer succes, meer omzet, een fantastische relatie, die perfecte balans tussen werk en leven, ...

πŸ‘ŽOf je hebt dat helemaal niet gedaan en daardoor liet je kansen en omzet liggen.


2. Je strategie was glashelder en bracht je de meest fantastische klanten πŸ‘


Duidelijk weten waar je naartoe wil en hoe je daar gaat geraken, brengt gewoon heel veel rust. Die rust en dat vertrouwen straal je ook echt uit. Want er is een duidelijke lijn, een duidelijk stramien en een duidelijke identiteit. Maar het zorgt er vooral voor dat jij niet iedere keer het gevoel hebt dat je het warm water moet uitvinden terwijl die strategie de juiste klanten tot bij jou brengt.

πŸ‘Ž Of je deed gewoon maar wat, met dan ook teleurstellende resultaten als gevolg.


3. Je sprong er duidelijk bovenuit waardoor je naam nu rondgaat bij jouw ideale klanten en in jouw markt πŸ‘


Bij een groot deel van mijn klanten is hun expertenstatus echt wel als een knallende vuurpijl de lucht ingeschoten. Ik hoor hun namen circuleren op netwerkevents en in facebookgroepen. Ze zijn een autoriteit geworden in hun vak en worden uitgenodigd voor gastwebinars of -colleges, voor podcastinterviews of om een artikel te schrijven in een vakblad. Dat hadden ze maar aan 1 iets te danken: hun lef om er echt bovenuit te springen en dat uiteindelijk ook te doen. Ook al was dat spannend en hadden ze daarvoor inspiratie en aanmoediging nodig (2 taken die ik heel graag op mij nam). Ze deden iets wat niet zo gewoon was in hun sector en trokken de aandacht. En dat leverde niet enkel leuke samenwerkingen en fantastische klanten op maar ook geweldige kansen.

πŸ‘ŽOf je deed gewoon wat anderen deden en daardoor liep je klanten mis, maar ook mooie kansen.

20+ ideeΓ«n voor jouw marketing

Meer dan 20 out of the box ideeΓ«n waarvoor je geen social media nodig hebt, maar die jouw bedrijf er wel bovenuit laten springen.

Zal ik ze in je mailbox droppen?

    Jouw privacy wordt gerespecteerd.

    Je kan op elk moment uitschrijven.


    4. Je voelde de goesting zinderen tot in je kleine teen en die spatte er dan ook vanaf πŸ‘


    Angst om te falen, het gevoel hebben te moeten verkopen, twijfelen over wat je doet, ... het legt een laagje over je heen. Met hun zesde zintuig merken jouw ideale klanten dit op en daarop knappen ze af.

    Maar als jij een verhaal brengt dat 100% klopt en via een marketingstrategie die volledig bij je past in het vizier komt van van jouw ideale klanten, dan straal je gewoon. Dan voel je tot in je diepste binnenste dat dit is wat je wil doen en dat the sky the limit is. Niets zo aanstekelijk als enthousiasme. Mensen raken ervan in de ban, willen meer weten en zo dicht mogelijk bij je zijn. Dat zie je in hoe vlot ze jouw aanbod kopen.


    πŸ‘Ž Of je bleef wel met een onduidelijk verhaal zitten. En voelde het helemaal niet. Daardoor verkocht je niet zoals je wou verkopen en hopla, de twijfel slaat toe.


    5. Je nam je volgers consequent bij de hand dankzij duidelijke call to actions πŸ‘


    Jouw klanten kunnen niet ruiken dat je iets in de aanbieding hebt. Ze nemen vaak de tijd niet om een uitgebreide studie te maken van wat je nu precies allemaal doet. Daarom is het van cruciaal belang om hen in al jouw communicatie duidelijk te leiden naar je gratis weggever, je aanbod, een antwoord op jouw vraag,... Whatever je van je volgers verwacht, zeg het hen.

    πŸ‘ŽOf je had te veel vertrouwen in het reukorgaan van je volgers waardoor die 'koopknop' amper werd aangeklikt.


    6. Je bent steeds weer op datzelfde nageltje blijven kloppen πŸ‘

    marketing top of flop

    Marketing is herhaling. Mensen moeten een boodschap meerdere keren zien of horen voor ze hem oppikken, voor hij echt blijft plakken en voor ze tot actie overgaan. Dus blijven herhalen en zoveel mogelijk kanalen inzetten is de boodschap.

    πŸ‘Ž Of je hebt maar één keer verteld dat je aanbod te koop is. Niet te vaak, want je wil je volgers niet spammen. Helaas pindakaas haalde je daardoor niet zoveel verkopen als je gehoopt had.


    7. Je hebt de afstand tussen jou en je doelpubliek aanzienlijk verkleind πŸ‘


    In marketing zijn er 2 pistes: ofwel doe jij er alles aan om de aandacht van je ideale klant te trekken, en te hopen dat die je vindt, ofwel zet je gewoon zelf enkele stappen in de richting van je ideale klant. Je verkleint de afstand en gaat hen nog rechtstreekser benaderen. Dat vraagt wat meer van jou, maar heeft een veel hoger succespercentage dan de eerste piste.

    πŸ‘Ž Of je bent veilig in je ivoren toren blijven zitten in de hoop dat jouw posts op social media misschien ooit wel eens resultaat zullen opleveren...

    Copy paste  of net niet?

    Als jij hoog scoort op deze 7 parameters , dan was die marketing van jou de afgelopen tijd top en leverde die ook mooie resultaten op. Misschien gebeurde het allemaal niet bewust en haalde je mooie resultaten zonder te weten waarom. Wel, hierom dus. Neem het vast en herhaal het in de komende periode.

    Maar waren vooral de schuine lettertjes de realiteit van jouw marketing? Dan is er ruimte voor verbetering. Tijd om daar iets aan te doen. Alles begint met scherpe marketingfundamenten en een duidelijk verhaal dat helemaal bij je past. Niet evident om dit zelf uit te dokteren, maar samen krijgen we dat helder. Wat denk je, zullen we eens kennismaken en bekijken hoe jouw marketing totally top wordt?



    Tags

    impactondernemers, marketing, marketing mentor, marketing op maat, marketingcoach, marketingfouten, marketingfundament, marketingmentor, marketingstrategie, marketingtip, missiegedreven ondernemen, ondernemen met impact, online marketing, solo-ondernemer, solo-ondernemers, solo-preneur, solo-preneurs


    You may also like

    >