Marketing volgens je eigen terms and conditions
Hoe vind je de marketingstrategie die het best bij je past?
De ‘moetjes’ in marketing, ik heb het er een beetje mee gehad. En ik blijk niet alleen te zijn.
Moet je altijd en overal bereikbaar zijn voor je klanten?
Moet je elke dag posten op social media?
Moet je met de regelmaat van de klok honderden tot zelfs duizenden euro’s investeren in advertenties?
Moet je overgaan op Whatsappmarketing?
Moet je een podcast starten?
Mijn antwoord is: "nee"
Als het je eigenlijk niets opbrengt en het niet bij je past, doe het dan niet.
Als je iets doet met alle tegenzin van de wereld, dan is de kans ook groot dat het niet zal werken. Dus doe aan marketing volgens je eigen terms and conditions. Ga experminteren en uitproberen wat bij je past.
Daarbij zijn 3 elementen heel belangrijk:
Marketing volgens je eigen terms and conditions, hoe dan?
Je bent niet de enige ondernemer die snakt naar minder 'moetjes' en net meer wil van dat waar je blij van wordt. Een marketingstrategie die helemaal goed voelt en waar je zelfs energie van krijgt, zalig! Maar hoe vind je manieren om aan marketing te doen die beter bij je passen?
Een start kan zijn om te kijken wat er in andere sectoren gebeurt. Als je je aangesproken voelt door iets, dan is het een idee dat bij je past. Een interessant idee dus om voor je eigen bedrijf in te zetten. Kijk dan hoe jij het naar jouw bedrijf, jouw identiteit en jouw markt kan vertalen.
Aan marketing doen op jouw manier hoeft niet gigantisch ingewikkeld of groots te zijn. Door een kleine aanpassing in je bedrijf, je fundamenten of je strategie kan de puzzel soms veel beter kloppen. Voor jou en je klanten.
Je onderscheiden in je marketing kan op deze manieren:
Ga niche in je doelgroep
Het kan heel interessant zijn om je te richten op doelgroepen die anders wat in de massa opgaan. En misschien is er zo wel een type klant waar je onverwacht een heel fijne ervaring mee had, waar het allemaal heel natuurlijk en spontaan mee verliep, of misschien droom je stiekem dat een bepaald type klant zich ooit bij je aanmeldt. Wel, ga je dan net op die persoon richten. Doordat je echt verlangt naar zo'n samenwerking kan het aanspreken van die klant ook veel natuurlijker aanvoelen. Het kan zowaar nieuwe mogelijkheden scheppen voor jouw aanbod of bedrijf en misschien wel sneller dan je denkt.
Zo richt Lego zich met een productlijn specifiek op blinde kinderen. Ze ontwikkelden nieuwe stenen die compatibel zijn met de bestaande legostenen, maar waarvan de noppen overeenkomen met braille-letters. Dit stelt blinde kinderen in staat om op een speelse manier te leren lezen. Meer nog, de 'Braille Bricks' helpen ook ouders, leerkrachten, broers en zussen om het brailleschrift te leren ontdekken. Deze blokken zijn nu al in verschillende talen beschikbaar en er komen er nog bij. Ze zullen gratis uitgedeeld worden in geselecteerde instellingen.
Door te kiezen voor een doelgroep die vaak vergeten wordt door de grote speelgoedgiganten, valt Lego op en maakt het een verschil. Die nieuwe doelgroep brengt Lego binnen in een heel nieuwe wereld, waar ze opnieuw hun impact kunnen maken.
Zoek uit waar jouw talenten en interesses liggen en versterk die in jouw marketing
Een marketingstrategie vinden die bij je past, heeft ook te maken met je manier van aan marketing doen aanpassen aan waar jij goed in bent.
Stel jezelf dus de vraag: “Waar wordt mijn hart warm van?” En brainstorm hoe je dit in jouw marketing kan implementeren.
Het nadeel van een talent, is dat het voor jou zo vanzelfsprekend is en zo natuurlijk komt, dat je niet altijd inziet dat het een talent is. Dat het iets is wat anderen niet zo goed kunnen.
Dus vind je je talenten niet? Ga dan eens rondvragen bij mensen die je goed kennen waar jij volgens hen supergoed in bent.
Trek jouw stempel door tot in de kleinste details
Dé marketingcampagne der marketingcampagnes van 2023 was toch wel die van de Barbiefilm. Zolang de film in de zalen speelde en al enkele maanden ervoor kleurde de wereld roze. En roze staat al jaren gelijk aan Barbie.
Er werd stevig geïnvesteerd (een marketingbudget van maar liefst 150 miljoen dollar, alstublieft) in bekende artiesten die de theme nummers in de hitlijsten brachten, in collabs met modemerken waardoor de wereld letterlijk roze kleurde (tot de crocs toe), in memes, in giphs, in special edition Barbies, noem maar op.
Elk detail was er.
Iedere bioscoop had een barbiedecor waar bezoekers foto’s konden nemen om te delen op social media, Margot Robbie verscheen tijdens de promotour op iedere rode loper in een iconische Barbie-outfit die voor de gelegeheid ontworpen werd door de grootste modehuizen als Valentino of Chanel, er werden zelfs Barbie X-box consoles op de markt gebracht,...
Of je de film nu kon smaken of niet, de marketing was in elk geval on point.
Daarnaast wil de film zelf echt iedereen in beeld brengen. Er werd dus ook ingezet op inclusie, wat gesprekstof opleverde.
Maar wat de film vooral wou is de discussie rond Barbie openen en dat lijkt behoorlijk gelukt te zijn. Want geen betere marketingstrategie dan mensen die over je praten. Door de discussie te openen, raakten zelfs de grootste Barbiesceptici nieuwsgierig en kochten ze een ticketje voor, jawel, de Barbiefilm.
Nu kan ik me voorstellen dat jij geen 150 miljoen dollar tegen je marketing aangooit, maar toch kan het de moeite zijn om Mattel als voorbeeld te nemen. Waar heb jij nog marge in de details? Hoe kan jij het plaatje nog beter laten kloppen zodat jouw ideale klanten over jou gaan praten.
Bepaal je kernwaarden
Waar wil jij voor staan? Leg ernaast wat jij belangrijk vindt en kijk hoe je dat kan versterken.
Ik vraag de ondernemers met wie ik samenwerk altijd om een lijstje te maken met hun kernwaarden. Een 5-tal woorden waarvoor ze willen staan en die ze willen uitstralen. Het is niet alleen een leidraad voor het verhaal waarmee ze naar buiten komen en de content die ze schrijven, het geeft ook richting aan hun marketingstrategie.
Dat je je kernwaarden maar beter versterkt in je marketing heeft Coca-Cola goed begrepen:
Roemenië is één van de ongelukkigste landen in de wereld. Dat is ook Coca-Cola niet ontgaan.
Om wat positieve vibes te verspreiden, ontwikkelde ze de campagne #HalfFull. Kwestie dat je glas, of colaflesje, beter halfvol dan halfleeg is.
Op de Roemeense colaflesjes stond tijdens de campagne positief nieuws over Roemenië te lezen.
Klanten werden ook aangespoord om hun eigen positieve nieuws te delen.
Want optimisme en positiviteit vormen de kernwaarden van het merk.
Je hoeft het niet altijd heel ver te gaan zoeken
Het grote voordeel aan marketing volgens je eigen terms and conditions is dat je het dicht bij jezelf kan vinden. Simpel dus!
Al is het grote nadeel dat het antwoord vaak zodanig dicht bij jezelf ligt, dat je het zelf niet ziet en iemand anders je er dus op moet wijzen. Precies daarom vind ik het zo belangrijk om als marketingmentor als partner naast de ondernemers te gaan staan met wie ik samenwerk.
Ik wil hen echt leren kennen, zodat ik hen kan tonen waar hun talenten en kernwaarden liggen en zo samen met hen een verhaal kan uitwerken dat bij hen past met daaraan gekoppeld marketingstrategie volgens hun eigen terms and conditions die de juiste klanten naar hen toezuigt waardoor ze verder kunnen groeien met hun bedrijf.
Snak jij naar zo'n partner die zich vastbijt in jouw bedrijf en met jou op zoek gaat naar dé marketingstrategie die jou perfect past en de meest ideale klanten naar je toezuigt?