april 20

0 comments

Daar heb je er weer eentje.

Iemand die je tot jouw doelpubliek zou kunnen rekenen. Een ideale klant zelfs. Meer nog, een droomklant.

Je zou zo graag met die persoon aan de slag willen.

Je weet namelijk heel goed waar hij of zij mee worstelt en jij hebt alles in huis om een duurzame oplossing te bieden.

Nadat jij jouw ding met die persoon gedaan hebt, is die gelukkiger dan ooit te voren en gaat er een wereld voor hem of haar open.

Fantastisch toch?


Alleen is het niet altijd zo makkelijk.


Want hoe harder jij roept dat jij de oplossing voor het probleem hebt, hoe harder die ideale klanten soms lijken weg te lopen.

Ongelooflijk frustrerend. Toch?

Zeker als je uren-, dagen-, maanden- of misschien zelfs jarenlang hebt gewerkt aan een ongelooflijk waardevol aanbod waar dan uiteindelijk amper iemand in geïnteresseerd lijkt te zijn.

Jouw beeld van ondernemer zijn en de wereld veranderen, was waarschijnlijk wel anders.

I feel you.

Want jawel, ik geloof dat het een fase is waar iedere solo-ondernemer al doorheen is gegaan.

Yep, so did I.

Je wil niet weten hoeveel fantastische en waardevolle e-books, workshops, trainingen, audio- en videoreeksen op de harde schijf van mijn laptop (I know, ik moet dringend eens werk maken van die cloud) virtueel stof liggen te vergaren, omdat er amper iemand geïnteresseerd in leek te zijn.

Of omdat ik er net iets te impulsief aan begonnen ben, dat kan ook...


Al dat werk… voor niets…


Ik heb mezelf lang beschermd met deze mantra:

“Je kan niet iemand helpen die niet geholpen wil worden.”

Met andere woorden, als mensen niet inzien dat er een probleem is en ze daarvan af geholpen zouden kunnen worden, laat je ze beter met rust. Dan heeft het verder geen zin.

Niet dus!

Want ook mensen die niet zien dat ze hulp nodig hebben, kunnen geholpen worden.

Het is zelfs een beetje crimineel om niet te zeggen dat je iemand kan helpen, om niet te laten zien dat het anders kan en jij daarbij kan helpen.

The badgirl of badboy in jezelf laat je er beter op een andere manier uitkomen... Niet door te zwijgen, maar door keihard uit te komen voor wat je te vertellen hebt.


Het is een kwestie van het op de juiste manier aan te pakken.


Als mensen niet weten dat ze met een probleem kampen, dan is het jouw verantwoordelijkheid om ze daar op subtiele en minder subtiele manieren attent op te maken.

20+ ideeën voor jouw marketing

Meer dan 20 out of the box ideeën waarvoor je geen social media nodig hebt, maar die jouw bedrijf er wel bovenuit laten springen.

Zal ik ze in je mailbox droppen?

    Jouw privacy wordt gerespecteerd.

    Je kan op elk moment uitschrijven.


    Hoe komt het toch dat je niet de juiste mensen aantrekt en je boodschap in dovenmansoren lijkt te vallen?

    Ik kan 3 redenen bedenken:

    1.  Niemand kan je horen omdat jij niets van je laat horen.
    2. Jouw doelpubliek voelt dat er iets niet oké zit in jouw zelfvertrouwen of mindset.
    3. De manier waarop je je boodschap verpakt, spreekt niet aan bij je doelpubliek.

    Al kan het ook een heerlijke cocktail van de 3 zijn, natuurlijk.

    Allright, tijd om eens te gaan kijken naar hoe je wél jouw boodschap met impact kan verkondigen en hoe je jouw droomklanten wél kan aantrekken.



    Tip # 1: Verhalen spreken aan en verkopen.


    “Mensen kopen van mensen,” wordt wel eens gezegd.

    Dat klopt, maar dat is maar de halve waarheid.

    Mensen worden vooral getriggerd door verhalen.

    Denk maar aan de grootste sprekers van onze tijd en uit de geschiedenis.

    Als Martin Luther King er een powerpointje had bijgenomen om wat facts en figures rond de rassendiscriminatie te kaderen, dan zou zijn naam nu geen enkel belletje doen rinkelen.

    Als Steve Jobs tijdens zijn product voorstellingen de technische fiches van de I-pad, I-pod of I-phone had voorgelezen, zouden enkel de grootste computernerds tot het Apple cliënteel behoren.


    Saai inderdaad... En al helemaal niet inspirerend.


    Inspirerende sprekers houden het niet op feiten, cijfers, tabellen en grafieken om te inspireren.

    Nee, ze krijgen hun publiek aan hun lippen omdat ze verhalen vertellen:

    💬 Verhalen die tot de verbeelding spreken.

    💬 Verhalen waarin een publiek zich herkent.

    💬 Verhalen met een moraal.

    De grote troef van inspirerende sprekers en ondernemers is dat ze met die verhalen vertellen wat mensen zelf zeggen, waar ze aan denken maar wat ze niet durven te zeggen of waar ze van dromen.

    Oké, ik kan me voorstellen dat jij nu denkt: “Ik ben Barak Obama of Oprah Winfrey niet, wat heb ik nu te vertellen?!”

    Heel veel.

    Iedereen heeft een verhaal en je hoeft ook niet perse je eigen verhaal te vertellen. Zo lang het maar een verhaal is met een boodschap.

    Ook al geloof je het nog niet, toch daag ik je uit om op zoek te gaan naar de verhalen die jij kan vertellen om jouw doelpubliek te triggeren, te inspireren en te overtuigen.

    Als je er dus nog geen verhaal hebt, raad ik je ten stelligste aan om er eens concreet over na te denken.


    Tip # 2: Durf uit te spreken waar je voor staat.


    Nog té vaak hoor ik ondernemers die eigenlijk niet luid en duidelijk durven verkondigen wat ze eigenlijk zouden willen verkondigen. Ze zijn bang voor de reacties, vrezen kritiek en erger nog, hebben schrik dat ze mensen zullen afstoten.

    Alleen mislopen ze zo de positieve reacties, het lof en het aantrekken van de juiste aanhangers. Wie wil er nu een zuurpruim als klant...

    Ze krijgen dus nooit een tribe van gelijkgestemde zielen om zich heen die helemaal mee zijn in het verhaal dat ze brengen.

    Zonde toch?

    Allemaal het gevolg van die vervelende stemmetjes die steeds weer echoën in hun hoofd:

    “Ik kan dat niet.”

    “Wie ben ik nu om het woord te nemen.”

    “Niemand zit op mij of op mijn boodschap te wachten.

    “Er zijn er al zoveel die dit zeggen, moet ik dat dan ook nog eens gaan doen.”

    Of wat dacht je van deze: “Doe maar gewoon, dat is al zot genoeg.”


    Herken je iets?

    Wist je trouwens dat al die stemmetjes eigenlijk van anderen afkomstig zijn?

    Yep, eigenlijk zijn het je leerkracht, je moeder, je vader, je ‘ik heb niet echt het beste met je voor-vriend(in)’, …

    Zij hebben ooit eens iets in je hoofd geprent, iets wat ze eigenlijk gewoon tegen zichzelf zeiden, en jij bent dat je leven lang blijven herhalen tot je het bent gaan geloven.

    En vertel eens, die leerkracht, die ouder, die vriend of vriendin, welke impact heeft die al gemaakt?

    Ik durf te wedden, nog niet al te veel.


    Laat ik nu dus even die irritante stemmetjes overstemmen: Jij hebt een waardevolle boodschap waar mensen (of ze het nu beseffen of niet) op zitten te wachten!

     Een boodschap waarmee je de wereld mooier kan maken. In eerste plaats de wereld van jouw klanten.

    Dus durf te zeggen waar je voor staat.


    Tip # 3: Gebruik de juiste woorden.


    Woorden daarmee doen we het. Daarmee communiceren we. Sommige woorden zullen mensen aantrekken en anderen afstoten.

    Als je het hebt over ‘het klimaat’ zal er een groep zijn die de oren extra spitst en luistert naar wat je te zeggen hebt. Er zal een groep zijn die niet echt warm of koud wordt van het onderwerp en er zal een groep zijn die met z’n ogen rolt en denkt “Zijn ze daar weer met dat klimaat.”

    Zo gaat dat.

    Woorden hebben dus een belangrijke impact.

    Het spreekt dus voor zich dat je best de woorden gaat gebruiken die resoneren bij de mensen die jij wil bereiken.

    Daarvoor is het van cruciaal belang dat jij die mensen goed kent.

    Ga dus even op onderzoek uit en ga eens na welke taal jouw doelpubliek of droomklanten gebruiken.


    Tip # 4: Wees je spontane zelve.


    Iets wat ik ongelooflijk veel ondernemers, en vooral solo-ondernemers, zie doen is dat ze zich constant gaan meten met hun concullega’s.

    Met argusogen houden ze in de gaten wat de concurrentie doet.


    Om zich daarna slecht te voelen omdat die veel verder lijken te staan dan zijzelf of net jaloers te zijn op de stappen die zij al gezet hebben.

    De verleiding is dan groot om kopiegedrag te gaan vertonen.

    Te doen wat die ander doet en te zeggen wat die ander zegt. 

    Laat je niet vangen, dat gebeurt ook onbewust.

    Hmmm, niemand houdt van copycats.

    Copycats vallen vroeg of laat door de mand.

    Ik raad dus aan om je concullega’s een warm hart toe te dragen, maar hen niet te volgen, te tracken, te observeren of wat dan ook.

    Doe je eigen ding.


    Net zoals jij een uniek verhaal hebt dat je aan je volgers kan vertellen en waarmee je hen kan overtuigen, zo ben ook jij uniek.

    Wees je spontane en authentieke zelve en doe niet wat anderen doen, omdat je denkt dat het zo moet of omdat je zo succesvol zal zijn.

    Het tegendeel is waar. Mensen doorprikken fakeness.

    Leer dus om je eigen accenten te leggen en met je eigen stijl te communiceren.

    Het zal je klanten opleveren die volledig matchen in jouw verhaal en met jouw persoonlijkheid.


    Tip # 5: Spread the word.


    Belangrijker nog dan de juiste woorden gebruiken en die met jouw eigen stem te verkondigen, is om ze te verkondigen.

    Nog al te vaak zie ik mensen die liever onder hun bureau of achter de zetel zouden kruipen dan hun stem te laten horen.


    Hoe kan je impact maken als je in de kast blijft zitten en  jezelf verstopt?!

    Nee, die maandelijkse post op facebook zal niet echt impact maken.

    Als je iets te vertellen hebt, doe het dan zo vaak mogelijk via zoveel mogelijk kanalen.

    En oh ja, je mag in herhaling vallen.

    Je zou er van verstelt staan hoe snel mensen vergeten. Een goudvis is er niets tegen.


    Tip # 6: Heb een plan van aanpak.


    Hoe strategisch ben jij in jouw communicatie?

    Heb jij een actieplan als het om het verspreiden van jouw boodschap gaat?

    Is er een stappenplan dat je volgt om jouw missie in de wereld te zetten?

    Of doe jij maar wat?

    Ik ben een grote fan van spontaniteit.

    Ik kan de kriebels krijgen van gemaaktheid.

    Serieus, ik kan er echt ambetant van worden.

    Toch ben ik ook fan van strategie.


    Het helpt je om sneller en makkelijker tot he point te komen en om je boodschap helderder en met meer impact over te brengen.

    Dus heb je er nog geen?

    Dan wordt het misschien eens tijd om je boodschap op een strategischere manier te verspreiden om meer impact te maken en je droomklanten aan te trekken.

    20+ ideeën voor jouw marketing

    Meer dan 20 out of the box ideeën waarvoor je geen social media nodig hebt, maar die jouw bedrijf er wel bovenuit laten springen.

    Zal ik ze in je mailbox droppen?

      Jouw privacy wordt gerespecteerd.

      Je kan op elk moment uitschrijven.


      Tags

      boodschap verspreiden, droomklanten aantrekken, impact, ondernemer met een missie, solo-ondernemer


      You may also like

      >