juli 24

0 comments

Netwerken voor ondernemers die zich herpositioneren

Wat vinden ondernemers die een nieuwe weg uitwillen met hun bedrijf het meest spannend of zelfs het aller moeilijkst?

Ze zijn het er unaniem over eens: het vinden van die nieuwe klanten.


Goodbye naam en faam


Al die jaren bouwden ze met hun 1.0 bedrijf een naam en publiek op. En nu ze het niet meer zo voelen met dat bedrijf, nu het niet meer bij hen past, zijn ze klaar voor een ander verhaal.

Alleen, in heel veel gevallen hoort daar een ander doelpubliek bij. Een doelpubliek dat ze eigenlijk totaal nog niet kennen. Waar ze geen voeling mee hebben en vooral een doelpubliek dat hèn nog helemaal (niet zo goed) kent.

En hoewel ze al jaren succesvol ondernemen, voelt het plots terug als van nul starten. Ook al is dat in wezen niet waar en staan ze met bakken meer ervaring en maturiteit aan de meet dan toen ze ooit startten als ondernemer.


Waar en hoe vind je je nieuwe klanten?


Het is de hamvraag die op al mijn klanten hun lippen brandt, want je herpositioneren in een nieuwe markt of met een nieuw verhaal voelt een beetje als optreden voor een lege zaal.

Let’s dive into it.

Je denkt misschien dat je mijlenver af staat van die nieuwe klanten, maar de vraag is of dat wel echt zo is. Dit zijn alvast enkele manieren om je zoektocht te starten:


👉 Duik in je eigen netwerk

Maak eens een lijstje van alle mensen die je kent. Ga door je social mediacontacten, mailing- en telefoonlijst. De enige vraag die je je stelt is: ‘Voldoe jij aan het profiel van wie ik voortaan als mijn ideale klant zie of kom je in de buurt?’ Mogelijks heb je zonder het goed en wel te beseffen de rechtstreekse gegevens van enkele ideale kandidaten al die tijd al in je broekzak zitten.


👉 Gebruik je netwerk

We zijn met z’n allen maar een paar connecties van elkaar verwijderd. Dus misschien heb je niet onmiddellijk een rechtstreekse potentiële klant in jouw netwerk, maar zit die wel in het netwerk van jouw contacten. De dochter van de vriend van je vader of de zus van de buurvrouw van je tante. Praat dus met zoveel mogelijk mensen over jouw nieuwe plannen en vraag: “ken jij iemand die…?”

Waar en hoe vind je je nieuwe klanten

👉 Ga netwerken

Nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar ik ben netwerken echt leuk gaan vinden. Het is heerlijk om nieuwe mensen te leren kennen. Dat netwerken maak je trouwens zelf leuk door in eerste plaats naar de juiste events te gaan en in tweede plaats echt te luisteren naar de mensen die je ontmoet. En daar kom je dan of je ideale klant tegen of iemand die jouw ideale klant kent.


👉 Vergroot je netwerk 

Je kan het ook zonder omwegen aanpakken. Als jij een heel helder profiel hebt van jouw ideale klant, dan kan je die ook gewoon rechtstreeks een mail of bericht sturen met de vraag om eens te babbelen. Stel je bent webdesigner met een hart voor makers, dan kan je dus perfect enkele keramisten, kaarsenmakers en consoorten opsnorren en contacteren.


Netwerken voor ondernemers die zich herpositioneren


Whatever you do, denk in eerste instantie nog niet aan verkopen


Voor je ook maar begint te verkopen, start je met een nieuwe community opbouwen. Verkopen is dus niet jouw eerste zet. Ik ben gene fan van cold calling en al zeker niet in de eerste fase van je transitie. Bouw duurzame relaties op. Blijf contact houden. Toon je expertise door in te pikken op wat mensen zeggen. Zorg dat ze je gaan volgen en als de tijd rijp is komen ze naar jou of kan je jouw aanbod pitchen. In een eerste fase wil je vooral jouw nieuwe community aan ideale klanten laten groeien en ervoor zorgen dat jouw naam daar rondgaat.


Dat verkopen, dat komt. Beloofd. En als je het via deze rechtstreekse manier van verbinden aanpakt, kan dat zelfs sneller dan je denkt.


En vind je dit allemaal retespannend? Dat snap ik, dat is het ook. Weet dat je iemand aan je zij kan hebben die dit samen met jou doet. Ik maak er een punt van in de partnerships met ondernemers die een nieuwe weg uitgaan, om samen met hen hun eerste 2.0 klant te vinden. Dus blijf niet alleen vastlopen op ‘hoe vind ik mijn nieuwe klanten,’ maar laat ons het samen doen. Let’s talk.


Onze bestemming?

Jouw business 2.0

Van vaag idee naar nieuw bedrijf

www.julietamsin.be

Tags


You may also like

>