augustus 13

0 comments

Waarom je beter geen inspiratie zoekt bij je concurrenten.

Soms wil je gewoon weten welke spelers er nog in jouw markt zijn.

Je wil kunnen inschatten welk doelpubliek ze aanspreken en welke strategie ze daarvoor toepassen.

Maar wat je vooral wil weten is hoe succesvol ze zijn.

Zo krijg je inspiratie voor wat jij ook eens zou kunnen proberen.

Am I wrigth?

En dus ga je zo af en toe of misschien wel meer dan je lief is, checken wat jouw concurrenten doen.

Al is het maar om inspiratie op te doen voor content die jij via jouw social media, nieuwsbrieven, blogartikels of podcast zou kunnen delen.

Dan lijken jouw concullega's wel een bodemloos vat aan inspiratie te zijn, terwijl het jou soms aan inspiratie ontbreekt of die heb je wel, maar niet constant.

Oké, wat jouw motieven ook zijn: onderzoeken wie de concurrentie is of bij hen inspiratie opdoen, eerlijk?


Hoe verleidelijk het ook is, het is geen goed idee om met de regelmaat van de klok jouw concurrenten te checken.

Want laat ons eerlijk zijn, na zo’n ‘spionagerondje’ voel je je over het algemeen toch niet bijster gelukkig.

Toch?

Je ziet wat concurrenten allemaal delen en denkt dat ze fantastisch goed bezig zijn.

Je komt tot de conclusie dat je zelf nog maar staat waar je staat en wou dat je verder stond.

De twijfels slaan toe en je voelt je met de seconde slechter.

Als het een troost mag zijn, die twijfels komen niet enkel bij jou de kop opsteken.

Ook andere solo-ondernemers hebben er wel eens last van.

Dit zijn de struggles waar ik het enkele gedreven ondernemers onlangs over hoorde hebben:

🆘 Ze bracht onlangs een vegan cosmeticalijn op de markt.

Enkele andere spelers op haar markt kampten ooit zelf met huidproblemen, zij niet.

Ze ziet hun berichten en de twijfel slaat toe:

 "Kan ik dan wel over huidproblemen spreken als ik er zelf geen heb? Ik zal nooit zo'n goede posts kunnen schrijven. Mensen met huidproblemen zullen zich nooit tot mijn producten aangetrokken voelen." 


🆘 "Hun social mediapagina's staan vol berichten over inclusief onderwijs. Ze weten waarover ze spreken, want ze hebben zelf een kind met een beperking," zei ze.

Ook zij heeft een aanbod waarbij haar missie inclusief onderwijs is, vanuit haar ervaring binnen het onderwijs.

Als ze de reacties ziet die op de berichten van haar concurrenten komen en die vergelijkt met de reacties op haar posts, zakt de moed haar in de schoenen.

"Ben ik dan wel de juiste persoon om over dat thema spreken? Ik heb dan wel een webshop waarin inclusie centraal staat, maar heb zelf geen beperking en mijn kinderen ook niet. Wie zit op mijn verhaal of menig te wachten?"


🆘 "Zij vertellen op social media heerlijke verhalen over hoe ze hun woning duurzaam verbouwd hebben en dat heeft duidelijk veel succes. 

In mijn onderneming focus ik me op het duurzaam renoveren, maar ik heb het zelf nog nooit gedaan. Ik woon in een huis dat al af was toen ik het kocht.


. Zit dan iemand wel te wachten op wat ik te vertellen heb?"


Maar niet enkel twijfels steken de kop op, bewust of onbewust komt er ook een ander beestje in je naar boven:


De copycat

Of je het nu wil of niet, je raakt beïnvloed door wat je te zien of te horen krijgt bij jouw ‘concullega’s’.

Misschien denk je: “Laat ik ook eens proberen wat zij doen, dan zal ik betere resultaten halen.”

Of misschien denk je: “Hmmm, interessant thema. Daar kan ik ook iets over posten.”

En voor je het weet wordt alles binnen jouw sector één grote pot nat.

Een sapje met dezelfde smaak en dat is behoorlijk saai.

In eerste plaats voor jouw potentiële klanten.

Ze krijgen overal hetzelfde te zien of te lezen. 

Niet zo interessant dus als je er wil uitspringen.


Je ontneemt jouw potentiële klanten de enige reden waarom ze voor jou, jouw onderneming of jouw aanbod zouden kiezen en jouw concurrenten links zouden laten liggen.


En die reden ben jij, jouw unieke stijl, de one of a kind identiteit van jouw onderneming waartoe ze zich aangetrokken voelen.

Want ja, die heb je.


Trouwens het is een illusie te denken dat het niet opvalt dat je je door anderen hebt laten inspireren.

Een klein deel van jouw volgers kent misschien enkel jouw onderneming, maar ga er maar vanuit dat de meerderheid zowel jou als je concurrenten volgt.

Als ze al niet doorprikt hebben dat ze niet jouw eigen stem horen, dan hebben ze zeker wel door dat jij hetzelfde verkondigt als wie ze nog volgen.

Dat maakt niet echt een goede indruk, toch?


Tijd dus om die drang om de concurrentie als inspiratiebron te gebruiken van je af te schudden.


Ja maar, ik heb geen inspiratie...

Je ziet en hoort het overal: Je moet consequent zichtbaar zijn (iets waar ik trouwens zelf ook voor pleit) en dus voel je de druk om elke dag, of misschien zelfs meerdere keren per dag, wel ergens van je te laten horen: via nieuwsbrieven, blogposts, stories, posts op LinkedIn, Facebook of Instagram, reels, video’s, …

Behoorlijk vermoeiend, I agree.

Leuk misschien als je inspiratie hebt, maar een ongelooflijk mottig gevoel als die inspiratie er niet is.


    Daarom eerst even dit: consequentie betekent niet dat je iedere dag constant overal aanwezig moet zijn, no matter what.

    Kies een frequentie die voor jou haalbaar en doenbaar is. Is dat maar 5 of 3 keer per week. Dan is dat helemaal oké.

    Kies ook een platform dat je leuk vindt en waarmee je je doelpubliek bereikt.

    Zolang het niet eens in de 3 maanden is of nu eens en dan binnen 2 weken nog eens om dan een halfjaar later nog eens iets van je te laten horen, is het allemaal goed.

    Belangrijker dan consequent zijn, is consistent zijn in de waardevolle en relevante boodschappen die je deelt.

    En inspiratie?

    Die haal je uit:

    •  je dagelijkse leven,
    •  je eigen verhaal en dat van je onderneming,
    • je missie,
    • de verhalen van je klanten en
    •  wat je eerder al deelde.


    Ja maar, wie zit op mijn mening of visie te wachten?

    Ruth heeft een webshop waarmee ze sterk inzet op duurzaamheid en inclusie. Tot nu toe postte ze enkel haar producten. Iedere dag zette ze iets uit haar aanbod in de kijker op Instagram en in haar stories.

    Maar Ruth wil meer.

    Ze is lichtjes jaloers op ondernemers die duidelijk een standpunt innemen die waardevolle content delen op social media.

    Content die verder gaat dan enkel oppervlakkige posts over de producten die verkocht worden.

    Ze wil content maken die impact maakt, waarmee ze haar volgers aan het denken zet.

    “Maar Julie, zit er wel iemand te wachten op wat ik te vertellen heb? Doet dat er wel toe?”

    Was haar vraag.

    De angst om afgewezen te worden met wat ze zou vertellen, kwam om de hoek piepen.

    Is het misschien eens een idee om na te denken hoeveel positieve reacties je zou kunnen krijgen in plaats van altijd maar op die negatieve reacties te focussen?

    Denk eens na welke impact je zou kunnen maken en hoeveel oogkleppen je zou kunnen openklappen.

    Zal je mensen afstoten?

    Zeker.

    Er zullen mensen zijn die niet akkoord gaan met wat je te verkondigen hebt.

    Dan kan het twee kanten uitgaan:

    • Of ze blijven je volgen en jij krijgt de kans om het zaadje dat je gepland hebt verder te voeden.
    • Of ze laten je los en gaan hun eigen weg.

    Beide scenario’s zijn goed.

    Waar je je beter op focust, zijn al die volgers die wel meer van je willen horen en wel overtuigd raken van de boodschap die je verkondigt.


    Ja maar, kan ik dat wel zeggen?

    Ik hoorde het laatst twee ondernemers die heel sterk inzetten op de menselijke factor binnen duurzaamheid en inclusie. Allebei zeiden ze hetzelfde: “Ik ben niet zoals mijn klanten en sommige van mijn concurrenten wel. Die hebben dezelfde struggles als mijn doelpubliek omdat ze in precies dezelfde situatie zitten. Wat zij zeggen is veel relevanter dan wat ik zeg.

    Dan is mijn antwoord onmiddellijk: “Is dat echt zo?!”

    Sommige ondernemers voelen zich een beetje een buitenstaander hoewel ze duidelijk wel thuis zijn in het topic waar ze het over willen hebben.

    En toch blijft het idee: “Kan of mag ik dat wel zeggen?” hen belemmeren om ook effectief waardevolle boodschappen de digitale wereld in te sturen.

    Let's see...

    Kan jij relevante content delen als je niet dezelfde struggles hebt als je doelpubliek?

    Zeer zeker!

    Het kan voor jouw doelpubliek namelijk heel erg verrijkend zijn om input te krijgen van iemand mét waardevolle expertise die een helikopter zicht heeft.

    Iemand die en aan de zijlijn staat en duidelijke kennis van zaken heeft.

    Iemand die een frisse wind kan laten waaien door wat ze zelf al weten.

    Dus ja, jij kan ook jouw mening of visie delen met een doelpubliek dat anders is dan jijzelf.

    Zal je dingen verkondigen waar je later, door ervaring of nieuwe kennis, anders over denkt?

    Ongetwijfeld.

    Niets mis mee en al helemaal niet als je daar openlijk voor uitkomt.

    Dat heet evolutie en is heel menselijk.


    Dat geldt voor jouw doelpubliek trouwens ook.


    Wil je weten wat je kan zeggen en vooral hoe je het kan verwoorden om echt impact te maken en jouw doelpubliek te triggeren met daarbovenop een extra portie contentinspiratie?

    Schrijf dan in voor Mark Your Words dan slaan we de handen in elkaar om samen met enkele andere duurzame ondernemers de wereld voorgoed te veranderen.





    Tags

    bereik, bereikvergroten, content, contentmarketing, inspiratie, social media, zichtbaarheid


    Zichtbaarheid kan gevaarlijk zijn.