De veranderingen die AI met zich meebrengt
en waar je maar beter rekening mee houdt in je marketing.
De voorbije weken speurde ik in tal van trendrapporten naar wat er de komende jaren zoal zal verschuiven in marketingland. Zo stootte ik op het trendrapport van het objectieve en wereldvermaarde marketingplatform Gartner. In hun rapport, met de titel ‘The Future of Marketing: 5 Trends and Predictions for 2024 and Beyond’, las ik behoorlijk interessante dingen. Voorspellingen die je als solo-ondernemer die een duidelijke plaats in de markt wil innemen niet mag negeren. En dus heb ik voor jou even samengevat wat ik las. No worries, ik vertaalde het naar het Nederlands
Goodbye social media 👋
Hoewel ik de kans klein acht dat social media snel of ooit gaan verdwijnen uit ons leven, zouden ze toch wel eens een slag in het gezicht kunnen krijgen de komende jaren. Want met dank aan de komst van AI, en de blijvende ontwikkelingen, zullen social mediagebruikers steeds kritischer worden op wat ze te zien of te lezen krijgen. Gartner voorspelt dat maar liefst 50% van de gebruikers hun aanwezigheid op de verschillende social mediakanalen drastisch zullen beperken tegen 2025.
How come?
Volgens onderzoek uitgevoerd door Gartner verwacht ruim 70% van de consumenten dat AI een negatieve invloed zal hebben op wat er op social media allemaal te zien en te lezen valt.
Dankzij die geniale artificiële intelligentie kan de grootste nitwit tegenwoordig een 'wetenschappelijk' artikel schrijven. Foto's van gelijk wie kunnen in enkele minuten omgezet worden naar filmpjes (mét de stem van de afgebeelde persoon) zodat de makers hun personage gelijk wat kunnen laten zeggen. En zo kan ik nog even doorgaan.
Creepy, I know. Er is een keerzijde aan al dat artificiële gemak. En dat zal zich dus laten voelen.
Hou jouw content dus persoonlijk én authentiek. Laat niet al je foto's, video's of visuals maken door een digitale robot. Maar toon jouw imperfecte verhaal. Yep, jouw authentieke verhaal goed kennen én uitspelen, worden meer dan ooit belangrijk.
Minder organisch verkeer naar je website
Niet alleen voor social media zal de steeds ontwikkelende AI-technologie een keerzijde hebben, ook het verkeer naar je website zou er wel eens onder te lijden kunnen krijgen. Althans dat vermoeden de mannen en vrouwen van Gartner. Volgens hen zal het organisch verkeer naar websites wel eens met 50% (of meer) kunnen afnemen tegen 2028.
How come?
De snelle uitbreiding van generatieve artificiële intelligentie in zoekmachines zal het organisch zoekverkeer aanzienlijk verminderen, omdat men informatie door die technologie rechtstreeks kan verkrijgen.
Even een voorbeeldje: Stel je wil als solo-ondernemer weten hoe de ideale salesfunnel eruitziet. Eén van de dingen die je dan nu kan doen is in Google ingeven: "Hoe ziet de ideale salesfunnel eruit." En dan krijg je een reeks aan zoekresultaten. Zijnde links naar websites of video's waar daarover iets interessants te lezen of zien valt. Je klikt op die links en whoppa je komt op een website, waar je verder kan blijven hangen (of niet). Zie je een interessant (gratis) aanbod, dan kan je daarop intekenen.
Maarrrrr wat je tegenwoordig ook kan doen als je de heilige graal van een goede salesfunnel zoekt, en dit zal in de toekomst meer en meer gebeuren, dat is dat je diezelfde vraag ingeeft in onze nieuwe vriend chatGPT.
Wat gebeurt er dan?
Wel die nieuwe vriend laat in no time een tekst op je scherm verschijnen die hij zelf is gaan zoeken op al die websites die google je nog zelf laat doorzoeken. Et voilà, het antwoord wordt je op een presenteerblaadje gegeven. Kortom, je bent dus niet op een website terecht gekomen waar je even zou kunnen blijven rondhangen of intekenen voor een gratis of betalend aanbod, maar je kreeg rechtstreeks antwoord op je vraag.
Lekker handig én makkelijk, maar jij krijgt die nieuwsgierigen toch liever op je website, toch?
De oplossing
Tref op tijd maatregelen
Even wat de peoples bij Gartner als oplossingen zien:
- Concentreer op investeren in conversiegerichte zoekwoorden.
- Zet slim in op gratis weggevers.
- Herpositioneer van social media naar de meer traditionele kanalen zoals e-mail.
Hoe ik het als marketingmentor zie? Let me tell you!
Daar waar we vanaf de jaren 2010 analoge marketing zijn gaan omturnen naar digitale marketing, zie ik het als de toekomst om een evenwicht te vinden tussen digitale marketing en marketing in de echte wereld. Zeker als je erbovenuit wil steken bij jouw ideale klanten. Daar kan je beter nu al over beginnen nadenken, voor iedereen zich meer op die offline marketing gaat storten.
Win vertrouwen door authenticiteit, waarde en persoonlijkheid
Omdat consumenten steeds kritischer zullen zijn voor wat ze op (sociale) media te zien of te horen krijgen, zal het winnen van het consumentenvertrouwen een grote uitdaging worden. Het zou wel eens heel goed kunnen dat een deel van jouw potentiële klanten hun gedrag veranderen en actief op zoek gaan naar AI-vrije merken of bedrijven die prioriteit geven aan authenticiteit en ethiek.
Door daar dus met jouw bedrijf op in te spelen, zal je je onderscheiden van andere spelers in je markt. Het wordt dus nog belangrijk om met een duidelijk en authentiek verhaal jouw positie in de markt in te nemen en hier all the way op in te zetten.
Kies een duidelijke niche
AI maakt meer hypergerichte en gepersonaliseerde ervaringen mogelijk voor jouw leads en klanten. En eerlijk? Mensen hebben het gehad om allemaal hetzelfde behandeld te worden, een nummer te zijn of in een eenheidsworst terecht te komen.
- Ze willen verrast worden.
- Ze willen een oplossing specifiek voor hun probleem.
- Ze willen zich gehoord en gezien voelen.
En dat kan jij enkel waarmaken als jij jouw ideale klanten door en door kent.
Kies dus voor een duidelijke niche. Zodat die zich al bij de eerste keer dat die met jou of jouw bedrijf in aanraking komt, aangesproken voelt. En trek dat verder door, door ook jouw gratis weggevers en de daarbij horende funnels nóg meer te gaan personaliseren op maat van de behoeftes van je ideale klant. Laat AI je daarbij helpen.
Verandering is niet te stoppen
Verandering en verschuivingen zijn er altijd. Dat maakt het als ondernemer zo boeiend, maar zorgt er ook voor dat je maar beter flexibel bent en snel kan schakelen.
Misschien voel je twijfels en of zelfs wat angst bij al die veranderingen, maar die artificiële intelligentie biedt ook heel veel mogelijkheden. Het zal het leven sowieso alweer een pak makkelijker maken.
Er wordt zelfs gefluisterd dat AI the biggest thing is sinds het ontstaan van het internet. Dus waar we nu nog wat onzeker zijn, zullen we er binnen enkele jaren allemaal gebruik van maken zonder erbij stil te staan.
Weglopen heeft geen zin, je aanpassen en vooruit kijken des te meer.
Zullen we de koppen eens bij elkaar steken en nadenken hoe jouw marketing future proof wordt?